، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران ، A.m.safania@gmail.com
چکیده: (3742 مشاهده)
مقدمه: سازمانها به منظور آگاهی از میزان موفقیت فعالیتهای خود به ویژه در محیطهای پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با استفاده از "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با شرکت 120 نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسین ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها شامل دو پرسشنامه "رویکرد کارت امتیازی متوازن" (Balance Scorecard Approach) و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" (Analytic Hierarchy Process) بود. پایایی پرسشنامه "رویکرد کارت امتیازی متوازن" به روش آلفای کرونباخ و پرسشنامه "فرایند تحلیل سلسله مراتبی"، به روش محاسبه نرخ ناسازگاری تعیین شد. دادههای جمع آوری شده بوسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20، نرم افزار LISREL نسخه 8/8 و نرم افزار Expert choice تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: برای معیار مالی (6 زیرمعیار)، معیار مشتری (7 زیرمعیار)، معیار فرایندهای داخلی (4 زیرمعیار) و معیار رشد و یادگیری (4 زیرمعیار) تعیین شد. نتایج "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" نشان داد که در بین چهار معیار "رویکرد کارت امتیازی متوازن"، معیارهای مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری به ترتیب در اولویتهای اول تا چهارم قرار گرفتند.
نتیجه گیری: معیارها و شاخصهای شناسایی شده بر اساس "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی" میتواند جهت ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور مناسب باشد. بنابراین، استفاده از این روشها جهت انجام ارزیابی عملکرد سازمان به مدیران و کارشناسان تربیت بدنی پیشنهاد میگردد.
Mottaghy M R, Safania M, Nikbakhsh R. Identification and Prioritization of Performance Assessment Indicators of Physical Education Institutions at Iranian Medical Sciences Universities Using Balanced Scorecard Approach and Analytical Hierarchy Process. JHPM 2018; 7 (4) :15-23 URL: http://jhpm.ir/article-1-563-fa.html
متقی محمود رضا، صفانیا علی محمد، نیک بخش رضا. شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (4) :15-23