[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 15-23 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی"
محمود رضا متقی ، علی محمد صفانیا، رضا نیک بخش
، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران ، A.m.safania@gmail.com
چکیده:   (163 مشاهده)
مقدمه: سازمان‌ها به منظور آگاهی از میزان موفقیت فعالیت‌های خود به ویژه در محیط‌های پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با استفاده از "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با شرکت 120 نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسین ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده‌ها شامل دو پرسشنامه "رویکرد کارت امتیازی متوازن" (Balance Scorecard Approach) و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" (Analytic Hierarchy Process) بود. پایایی پرسشنامه "رویکرد کارت امتیازی متوازن" به روش آلفای کرونباخ و پرسشنامه "فرایند تحلیل سلسله مراتبی"، به روش محاسبه نرخ ناسازگاری تعیین شد. داده‌های جمع آوری شده بوسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20، نرم افزار LISREL نسخه 8/8 و نرم افزار Expert choice تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: برای معیار مالی (6 زیرمعیار)، معیار مشتری (7 زیرمعیار)، معیار فرایندهای داخلی (4 زیرمعیار) و معیار رشد و یادگیری (4 زیرمعیار) تعیین شد. نتایج "فرایند تحلیل سلسله مراتبی" نشان داد که در بین چهار معیار "رویکرد کارت امتیازی متوازن"، معیارهای مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری به ترتیب در اولویت‌های اول تا چهارم قرار گرفتند.
نتیجه گیری: معیارها و شاخص‌های شناسایی شده بر اساس "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی" می‌تواند جهت ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مناسب باشد. بنابراین، استفاده از این روش‌ها جهت انجام ارزیابی عملکرد سازمان به مدیران و کارشناسان تربیت بدنی پیشنهاد می‌گردد.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، رویکرد کارت امتیازی متوازن، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
متن کامل [PDF 620 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mottaghy M R, Safania M, Nikbakhsh R. Identification and Prioritization of Performance Assessment Indicators of Physical Education Institutions at Iranian Medical Sciences Universities Using Balanced Scorecard Approach and Analytical Hierarchy Process. JHPM. 2018; 7 (4) :15-23
URL: http://jhpm.ir/article-1-563-fa.html

متقی محمود رضا، صفانیا علی محمد، نیک بخش رضا. شناسایی و اولویت بندی شاخص‌های ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با "رویکرد کارت امتیازی متوازن" و "فرایند تحلیل سلسله مراتبی". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (4) :15-23

URL: http://jhpm.ir/article-1-563-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772