گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، e.alidoust@ut.ac.ir
چکیده: (91 مشاهده)
مقدمه: مدرسه همواره کانون تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده و تاثیرات مهمی در پویایی علمی جامعه دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای طرح مدرسه پویا انجام شد. روش کار: پژوهش کیفی حاضر به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جمع آوری داده ها با مصاحبه های نیمهساختاریافته انجام شد و روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی بود. داده ها با مصاحبه از 17 تن از خبرگان آشنا به مباحث طرح مدرسه پویا، جمع آوری شد. تحلیل داده ها در نرم افزار ان ویوو نسخه 10 انجام شد. یافته ها:در مجموع 6 کد انتخابی تحت عنوان (شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخله گر، راهبردها، پیامدها)، 11 کد محوری و 46 کد باز جهت توسعه پدیده اصلی ایجاد شد. بعلاوه، پایایی مصاحبهها به روش مطالعه توافق درون موضوعی 79/0 بدست آمد. نتیجه گیری: 6 کد انتخابی شامل شرایط علی (زیرساختها)، زمینه (آموزش و بودجه)، پدیده (فرهنگسازی، ارزیابی)، شرایط مداخلهگر (خلاقیت و نوآوری)، راهبردها (همکاری بینبخشی، برنامهریزی) و پیامدها (افزایش شادابی، کاهش خشونت، ارتقای سطح سلامت) میباشد. لذا، پیشنهاد میشود در مدارس سراسر کشور از طرح مدرسه پویا استفاده گردد.
Mokhtari Hizji F, Ali Dost Qahfarkhi E, Drodian A A, Bagheri S. Identifying the Factors Affecting the Implementation of the Dynamic School Plan: A Grounded Theory Study. JHPM 2023; 12 (2) URL: http://jhpm.ir/article-1-1615-fa.html
مختاری هیزجی فریده، علی دوست قهفرخی ابراهیم، درودیان علی اصغر، باقری سارا. شناسایی عوامل موثر بر اجرای طرح مدرسه پویا : مطالعه داده بنیاد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت 1402; 12 (2)