[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1401 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی واکنش پذیری عاطفی با علایم اختلال رفتار مخرب از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز
راضیه حسینی سرتشنیزی، بهرام پیمان نیا، مهناز مهرابی زاده هنرمند
دانشکده علوم تربیتی و رواشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، b.peymannia@scu.ac.ir‬‏
چکیده:   (149 مشاهده)
مقدمه: فرد مبتلا به واکنش پذیری عاطفی مستعد ابتلا به اختلالات خلقی و رفتاری است. هدف مطالعه حاضر طراحی الگوی واکنش پذیری عاطفی با علایم اختلال رفتار مخرب از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان پسر دوره  اول متوسطه شهر اهواز  می باشد. 
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره  اول متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 99-1398 در حال تحصیل بود. 240 تن از دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "شاخص واکنش پذیری عاطفی" (Affective Reactivity Index)، "مقیاس رتبه بندی اختلال رفتار مخرب"(Disruptive Behavior Disorder Rating Scale)  و "پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire)  جمع آوری شد. روایــی سازه به روش تحلیل عامل تأییدی و پایایــی بــه روش همسانی درونی با محاســبه ضریــب آلفــاکرونبــاخ انجام شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 و آموس 24  تحلیل شد.
یافته ها: ارزیابــی الگــوی طراحی شده بــا اســتفاده از شــاخص های برازندگی نشــان داد کــه الگــو برازش مناسب دارد (94/0=IFI ،89/0=NFI ،067/0=RMSEA). بعلاوه، واکنش پذیری عاطفی هــم بــه صــورت مســتقیم و هــم غیــرمســتقیم از طریق تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی با علایم اختلال رفتار مخرب همبستگی دارد.
 نتیجه گیری: تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی در رابطــه بیــن واکنش پذیری عاطفی و علایم اختلال رفتار مخرب، نقــش واســطه ای دارنــد. پیشنهاد می شود در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمان برای  افراد  مبتلا به واکنش پذیری عاطفی و اختلال رفتار مخرب، از آموزش مهارت تنظیم شناختی هیجان استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: واکنش پذیری عاطفی، رفتار مخرب، تنظیم شناختی هیجان.
متن کامل [PDF 382 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1400/1/13 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1401/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseinisarteshnizi R, peymannia B, mehrabizadehhonarmand M. Development an Affective Reactivity Model with Symptoms of Disruptive Behavior Disorder Through the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Male Students of the First Grade of Secondary School in Ahvaz City. JHPM 2023; 12 (1) :1-15
URL: http://jhpm.ir/article-1-1354-fa.html

حسینی سرتشنیزی راضیه، پیمان نیا بهرام، مهرابی زاده هنرمند مهناز. طراحی الگوی واکنش پذیری عاطفی با علایم اختلال رفتار مخرب از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت 1401; 12 (1) :15-1

URL: http://jhpm.ir/article-1-1354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540