دانشکده علوم تربیتی و رواشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، b.peymannia@scu.ac.ir
چکیده: (1442 مشاهده)
مقدمه: فرد مبتلا به واکنش پذیری عاطفی مستعد ابتلا به اختلالات خلقی و رفتاری است. هدف مطالعه حاضر طراحی الگوی واکنش پذیری عاطفی با علایم اختلال رفتار مخرب از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز می باشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 99-1398 در حال تحصیل بود. 240 تن از دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "شاخص واکنش پذیری عاطفی" (Affective Reactivity Index)، "مقیاس رتبه بندی اختلال رفتار مخرب"(Disruptive Behavior Disorder Rating Scale) و "پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) جمع آوری شد. روایــی سازه به روش تحلیل عامل تأییدی و پایایــی بــه روش همسانی درونی با محاســبه ضریــب آلفــاکرونبــاخ انجام شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 و آموس 24 تحلیل شد.
یافته ها: ارزیابــی الگــوی طراحی شده بــا اســتفاده از شــاخص های برازندگی نشــان داد کــه الگــو برازش مناسب دارد (94/0=IFI ،89/0=NFI ،067/0=RMSEA). بعلاوه، واکنش پذیری عاطفی هــم بــه صــورت مســتقیم و هــم غیــرمســتقیم از طریق تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی با علایم اختلال رفتار مخرب همبستگی دارد.
نتیجه گیری: تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی در رابطــه بیــن واکنش پذیری عاطفی و علایم اختلال رفتار مخرب، نقــش واســطه ای دارنــد. پیشنهاد می شود در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمان برای افراد مبتلا به واکنش پذیری عاطفی و اختلال رفتار مخرب، از آموزش مهارت تنظیم شناختی هیجان استفاده شود.
hosseinisarteshnizi R, peymannia B, mehrabizadehhonarmand M. Development an Affective Reactivity Model with Symptoms of Disruptive Behavior Disorder Through the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Male Students of the First Grade of Secondary School in Ahvaz City. JHPM 2023; 12 (1) :1-15 URL: http://jhpm.ir/article-1-1354-fa.html
حسینی سرتشنیزی راضیه، پیمان نیا بهرام، مهرابی زاده هنرمند مهناز. طراحی الگوی واکنش پذیری عاطفی با علایم اختلال رفتار مخرب از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر اهواز. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 12 (1) :1-15