[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 86-72 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران
سعید اصغری گنجی ، محمدرضا اسماعیلی ، زهرا حاجی انزهایی
مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران ، ایران ، Dr.m.esmaeili@gmail.com
چکیده:   (3231 مشاهده)
مقدمه: انواع شبکه­های اجتماعی تاثیرات عمیق و گوناگونی را بر زندگی افراد جامعه­ی بشری بخصوص نوجوانان و جوانان داشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه­های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی، تعداد 422 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ جمعیت شناختی، "مقیاس خودکارآمدی عمومی" (General Self-Efficacy Scale)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکه­های اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "پرسشنامه اندازه­گیری انگیزه پیشرفت" (A Questionnaire Measure of Achievement Motivation) استفاده شد.  روایی سازه  به روش تحلیل عاملی اکتشافی  و روایی همگرا و پاپایی (آلفا کرونباخ) ابزار ها بررسی و  تایید شد. همچنین تحلیل داده‌ها به وسیله­ نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و پی ال اس نسخه 2.3 انجام گرفت.
یافته‌ها: همبستگی متغیرهای خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی مستقیم و مثبت و با اعتیاد به شبکه­های اجتماعی به منفی و مستقیم بوده که به لحاظ آماری معنادار است  (05/0P).
نتیجه‌گیری: بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با خودکارامدی  و بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و  انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. پیشنهاد می­گردد که مدیران و مسئولین آموزش و پرورش، با آموزش، دانش­آموزان را با مضرات و اثرات سو آن آشنا نموده و شیوه­های کاهش و از بین بردن اعتیاد به شبکه­های اجتماعی را آموزش دهند.
 
واژه‌های کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی، اعتیاد به شبکه­های اجتماعی.
متن کامل [PDF 412 kb]   (1920 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asghari ghanji S, Esmaili M, Haji Anzehai Z. Correlation between self-efficacy and addiction to social networks with the motivation of academic achievement in high school students in Tehran. JHPM 2020; 9 (5) :72-86
URL: http://jhpm.ir/article-1-1209-fa.html

اصغری گنجی سعید، اسماعیلی محمدرضا، حاجی انزهایی زهرا. همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (5) :72-86

URL: http://jhpm.ir/article-1-1209-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645