[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 72-86 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران
سعید اصغری گنجی، محمدرضا اسماعیلی، زهرا حاجی انزهایی
مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران ، ایران ، Dr.m.esmaeili@gmail.com
چکیده:   (274 مشاهده)
مقدمه: انواع شبکه­های اجتماعی تاثیرات عمیق و گوناگونی را بر زندگی افراد جامعه­ی بشری بخصوص نوجوانان و جوانان داشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه­های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی، تعداد 422 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ جمعیت شناختی، "مقیاس خودکارآمدی عمومی" (General Self-Efficacy Scale)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکه­های اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "پرسشنامه اندازه­گیری انگیزه پیشرفت" (A Questionnaire Measure of Achievement Motivation) استفاده شد.  روایی سازه  به روش تحلیل عاملی اکتشافی  و روایی همگرا و پاپایی (آلفا کرونباخ) ابزار ها بررسی و  تایید شد. همچنین تحلیل داده‌ها به وسیله­ نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و پی ال اس نسخه 2.3 انجام گرفت.
یافته‌ها: همبستگی متغیرهای خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی مستقیم و مثبت و با اعتیاد به شبکه­های اجتماعی به منفی و مستقیم بوده که به لحاظ آماری معنادار است  (05/0P).
نتیجه‌گیری: بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با خودکارامدی  و بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و  انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. پیشنهاد می­گردد که مدیران و مسئولین آموزش و پرورش، با آموزش، دانش­آموزان را با مضرات و اثرات سو آن آشنا نموده و شیوه­های کاهش و از بین بردن اعتیاد به شبکه­های اجتماعی را آموزش دهند.
 
واژه‌های کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی، اعتیاد به شبکه­های اجتماعی.
متن کامل [PDF 412 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asghari ghanji S, Esmaili M, Haji Anzehai Z. Correlation between self-efficacy and addiction to social networks with the motivation of academic achievement in high school students in Tehran. JHPM. 2020; 9 (5) :72-86
URL: http://jhpm.ir/article-1-1209-fa.html

اصغری گنجی سعید، اسماعیلی محمدرضا، حاجی انزهایی زهرا. همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (5) :72-86

URL: http://jhpm.ir/article-1-1209-fa.html



دوره 9، شماره 5 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241