[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 73-60 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی
فهیمه یارویسی ، زینب میهن دوست ، شهرام مامی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ایلام ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایلام، ایران ، xozns2006@yahoo.com
چکیده:   (2103 مشاهده)
مقدمه: افسردگی از عوامل ایجاد کننده اختلالات روانی در نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی است، زیرا نوجوانان در معرض تجربه کردن رویدادهای مختلفی در محیط همسالان و دوستان، مدرسه و خانه قرار دارند .  پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی بر مؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج انجام گرفت. 
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد.  40 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، پس از انجام مرحله غربالگری برای تشخیص افسردگی، انتخاب شدند.  برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه اضطراب بک" (Beck Anxiety Inventory)، "مقیاس تنش، اضطراب و افسردگی" (Stress, Anxiety and Depression Scale-42)،"سیاهه افسردگی بک"(Beck Depression Inventory) و "پرسشنامه سبک های حل مسئله" (Problem Solving Styles Questionnaire) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. رفتاردرمانی گفتگویی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه مداخله ارائه شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. 
یافته ها: رفتاردرمانی گفتگویی بر مؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله تاثیر معناداری داشته است (001/>P). 
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی در تغییر میزان مؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان، پیشنهاد می شود که مسئولین حوزه پژوهش و سلامت دانش آموزان از  رفتاردرمانی گفتگویی برای دانش آموزانی که مبتلا به افسردگی هستند، استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: رفتاردرمانی گفتگویی، دانش آموز،  سبک حل مسئله، مؤلفه روانشناختی.
متن کامل [PDF 323 kb]   (2479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1399/4/24 | پذیرش: 1399/6/16 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarvaisi F, Mihandoust Z, Mami S. The Effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy (DBT) on Psychological Components (Stress, Anxiety, Depression) and Problem Solving Styles in Students with Depression. JHPM 2021; 10 (1) :60-73
URL: http://jhpm.ir/article-1-1197-fa.html

یارویسی فهیمه، میهن دوست زینب، مامی شهرام. تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 10 (1) :60-73

URL: http://jhpm.ir/article-1-1197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645