مقدمه:
آموزش دانشگاهی در سراسر جهان با توجه به نظام آموزش عالی و نقش اطلاعات و
ارتباطات تحت تاثیر تغییرات و اصلاحات مهمی قرار گرفته است. این نظام در صورتی از
عهده وظایف خود بر می آید که از نظر کیفیت آموزشی در وضعیت مطلوبی باشد. این پژوهش
به منظور تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساسالگوی سروکوآل انجام شد.
مواد و روش ها: این
پژوهش با روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم
پزشکی استان مازندران به تعداد 2322 نفر بود که از میان این افراد 341 نفر به شیوه
نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری داده ها
از طریق "پرسشنامه سروکوآل"(Servqual Questionnaire)که دارای 26 سؤال است جمع آوری شد. اعتبار و پایایی
آن بر اساس مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل استباطی دادهها از طریق
آزمون تی گروههای همسان بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها: نتایج
پژوهش نشان داد که در بعد تضمین (با میانگین 41/4)، بعد پاسخگویی (با میانگین
32/4)، بعد همدلی (با میانگین 38/4) و بعد ملموس بودن (با میانگین 47/4) بود
وانتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از
خدمات دریافت شده بود. اما در بعد اطمینان (با میانگین 42/4) خدمات دریافت شده در
سطح انتظارات قرار داشت.
نتیجهگیری: هرچند
انتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از خدمات دریافتی قرار داشت و دانشجویان از
کیفیت خدمات دانشگاه رضایت کامل نداشتند، ولی از رضایت نسبی برخوردار بودند.
Enayati T, Zameni F, Nasirpoor Deravi N. Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model. JHPM 2013; 2 (2) :32-39 URL: http://jhpm.ir/article-1-112-fa.html
عنایتی ترانه، ضامنی فرشیده، نصیرپوردروئی نگار. بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس الگوی سروکوآل. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (2) :32-39