[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره ۱۴، شماره ۱ - ( بهار ۱۴۰۴ ) ::
جلد ۱۴ شماره ۱ صفحات ۹۱-۸۱ برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی رفتار کمک‌خواهی بین والدگری هلیکوپتری و محق‌پنداری تحصیلی در دانشجویان
فاطمه رفیعی ، همام مؤیدفر ، قمر کیانی
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. ، Moayedfar@gmail.com
چکیده:   (۵۷۷ مشاهده)
مقدمه: محق‌پنداری تحصیلی یکی از عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد که می‌تواند تحت ‌تأثیر عوامل مختلفی باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی رفتار کمک‌خواهی بین والدین هلیکوپتری و محق‌پنداری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد زنجان صورت گرفت.
روش کار: روش مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بود که در سال تحصیلی 1403-1402 در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری به تعداد 325 تن طبق جدول Morgan با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از "پرسشنامه‌ رفتار کمک ‌خواهی" (Help-Seeking Behavior Questionnaire)، "ابزار والدگری هلیکوپتری- نسخه‌ کوتاه" (Helicopter Parenting Instrument–Short Version) و "مقیاس محق ‌پنداری تحصیلی" (Academic Entitlement Scale)، جمع آوری شد. روایی ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها در نرم افزارهای آماری اس پی اس اس نسخه 24 و آموس نسخه 24 انجام شد.
یافته‌ها: بین والدگری هلیکوپتری و محق‌پنداری تحصیلی، بین رفتار کمک ‌خواهی و والدگری هلیکوپتری و بین رفتار کمک‌خواهی و محق‌پنداری تحصیلی همبستگی مثبت در سطح معناداری (05/0>P) یافت شد. همچنین نقش میانجی رفتار کمک‌خواهی بین والدگری هلیکوپتری و محق‌پنداری تحصیلی در سطح معناداری (001/0>P) تأیید شد.
نتیجه‌گیری: والدگری هلیکوپتری به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی‌گری رفتار کمک ‌خواهی با محق‌پنداری تحصیلی دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری دارد. لذا پیشنهاد می‌شود والدین در سبک فرزندپروی خود دقّت و از حمایت‌های افراطی اجتناب کنند. همچنین والدین و مربیان نیز می‌بایست با آموزش‌های لازم، انتظارات واقع‌بینانه را به فرزندان منتقل کنند تا هر فرد بر اساس میزان تلاش و کوشش خود، انتظار موفقیّت داشته باشد و به دستاوردهای مطلوب دست یابد.


 
واژه‌های کلیدی: محق‌پنداری تحصیلی، والدگری هلیکوپتری، رفتار کمک‌خواهی.
متن کامل [PDF 373 kb]   (۲۰۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1403/8/21 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiei F, Moayedfar H, Kiani Q. The Mediating Role of Help-Seeking Behavior Between Helicopter Parenting and Academic Entitlement in Students. JHPM 2025; 14 (1) :81-91
URL: http://jhpm.ir/article-1-1842-fa.html

رفیعی فاطمه، مؤیدفر همام، کیانی قمر. نقش میانجی رفتار کمک‌خواهی بین والدگری هلیکوپتری و محق‌پنداری تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. ۱۴۰۴; ۱۴ (۱) :۸۱-۹۱

URL: http://jhpm.ir/article-۱-۱۸۴۲-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710