[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 93-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی "آموزش تاب­ آوری" و "آموزش روانشناسی مثبت­ نگر" بر بهزیستی روانشناختی ­ و بخشش بین­ فردی مادران افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی
دلارام بدیعی ، محسن گل پرور ، اصغر آقایی
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (607 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء بخشش و بهزیستی روان­شناختی کمک زیادی به سازگاری و ارتقاء کیفیت زندگی مادران افراد دارای ملال جنسیتی می­کند. به همین جهت، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب­آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­نگر بر بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی اجرا شد.
روش کار: مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در شهر اصفهان در زمستان 1400 و بهار 1401 بودند، و گروه نمونه 45  نفر از این مادران بودند که به صورت هدفمند انتخاب و سپس به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. داده­ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان­شناختی ریف و سیاهه بخشش بین­فردی احتشام زاده و همکاران جمع­آوری شد. آموزش تاب­آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­نگر هر یک طی 9 جلسه 95 دقیقه­ای اجرا و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. داده­ها از طریق روش­های تحلیل خی دو، تحلیل واریانس اندازه­های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26  تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای سن فرزند، سن مادر، تحصیلات مادر و شغل مادر با یکدیگر دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0P). مقایسه گروه ­ها نشان داد دو آموزش از نظر اثربخشی بر بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0 نتیجه ­گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش تاب­آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­نگر بر افزایش بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی مادران افراد دارای ملال جنسیتی بود. بنابراین متخصصان و درمانگران می­توانند از این دو نوع آموزش برای کمک به ارتقاء بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی مادران این افراد استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش تاب‌آوری، آموزش مثبت نگر، اختلال ملال جنسیتی، بخشش بین‌فردی، بهزیستی روان‌شناختی
متن کامل [PDF 326 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1401/6/22 | پذیرش: 1401/8/29 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badie D, golparvar M, Aghaei A. Comparison of the Effectiveness of “Resilience Training” and “Positive Psychology Training” on Psychological Well-being and Interpersonal Forgiveness of Mothers with Children Gender Dysphoria. JHPM 2023; 12 (2) :78-93
URL: http://jhpm.ir/article-1-1586-fa.html

بدیعی دلارام، گل پرور محسن، آقایی اصغر. مقایسه اثربخشی "آموزش تاب­ آوری" و "آموزش روانشناسی مثبت­ نگر" بر بهزیستی روانشناختی ­ و بخشش بین­ فردی مادران افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1402; 12 (2) :78-93

URL: http://jhpm.ir/article-1-1586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570