[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 93-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی "آموزش تاب­ آوری" و "آموزش روانشناسی مثبت­ نگر" بر بهزیستی روانشناختی ­ و بخشش بین­ فردی مادران افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی
دلارام بدیعی ، محسن گل پرور ، اصغر آقایی
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (1759 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء بخشش و بهزیستی روان­شناختی کمک زیادی به سازگاری و ارتقاء کیفیت زندگی مادران افراد دارای ملال جنسیتی می­کند. به همین جهت، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب­آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­نگر بر بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی اجرا شد.
روش کار: مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در شهر اصفهان در زمستان 1400 و بهار 1401 بودند، و گروه نمونه 45  نفر از این مادران بودند که به صورت هدفمند انتخاب و سپس به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. داده­ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان­شناختی ریف و سیاهه بخشش بین­فردی احتشام زاده و همکاران جمع­آوری شد. آموزش تاب­آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­نگر هر یک طی 9 جلسه 95 دقیقه­ای اجرا و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. داده­ها از طریق روش­های تحلیل خی دو، تحلیل واریانس اندازه­های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26  تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای سن فرزند، سن مادر، تحصیلات مادر و شغل مادر با یکدیگر دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0P). مقایسه گروه ­ها نشان داد دو آموزش از نظر اثربخشی بر بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی دارای تفاوت معنادار نیستند (05/0 نتیجه ­گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش تاب­آوری و آموزش روان­شناسی مثبت­نگر بر افزایش بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی مادران افراد دارای ملال جنسیتی بود. بنابراین متخصصان و درمانگران می­توانند از این دو نوع آموزش برای کمک به ارتقاء بهزیستی روان­شناختی و بخشش بین­فردی مادران این افراد استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش تاب‌آوری، آموزش مثبت نگر، اختلال ملال جنسیتی، بخشش بین‌فردی، بهزیستی روان‌شناختی
متن کامل [PDF 326 kb]   (674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1401/6/22 | پذیرش: 1401/8/29 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badie D, golparvar M, Aghaei A. Comparison of the Effectiveness of “Resilience Training” and “Positive Psychology Training” on Psychological Well-being and Interpersonal Forgiveness of Mothers with Children Gender Dysphoria. JHPM 2023; 12 (2) :78-93
URL: http://jhpm.ir/article-1-1586-fa.html

بدیعی دلارام، گل پرور محسن، آقایی اصغر. مقایسه اثربخشی "آموزش تاب­ آوری" و "آموزش روانشناسی مثبت­ نگر" بر بهزیستی روانشناختی ­ و بخشش بین­ فردی مادران افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1402; 12 (2) :78-93

URL: http://jhpm.ir/article-1-1586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660