[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 91-102 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسئولیت ‎پذیری اجتماعی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
عادله صادقی مقدم، فریده اشرف گنجویی، فرشاد تجاری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، Ganjouei@yahoo.com
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: تغییرات سریع محیط سازمانی منوط به افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی و چابکی سازمان است. یکی از روش های دستیابی به چابکی سازمانی، استفاده از دولت الکترونیک است. هدف مطالعه حاضر، تعیین الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسئولیت ‎پذیری اجتماعی در  کارکنان وزارت ورزش و جوانان می باشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی 300 تن از کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان که بصورت تصادفی ساده (قرعه کشی) انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه جمععیت شناختی، "پرسشنامه دولت الکترونیک" (E-Government Questionnaire)، "ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ چابکی سازمانی" (Organizational Agility Questionnaire) و "پرسشنامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان" (Corporate Social Responsibility Questionnaire) بوده است. روایی صوری، محتوا به روش کیفی و همگرایی پرسشنامه ها و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی مرکب ارزیابی و تایید شد. داده های جمع آوری شده، در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18، و پی ال اس  نسخه 23 تحلیل شد.
یافته ها: مقادیر آماره t برای ارتباط دولت الکترونیک با چابکی سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی و همچنین ارتباط مسئولیت پذیری اجتماعی با چابکی سازمانی مثبت بوده و در سطح اطمینان 99 درصد، معنادار گزارش شد. مقادیر ضرایب استاندارد مسیر دولت الکترونیک بر مسئولیت پذیری اجتماعی،  مسئولیت پذیری اجتماعی بر چابکی سازمانی و دولت الکترونیک بر چابکی سازمانی با واسطه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مثبت گزارش شد. الگوی معادلات ساختاری با استفاده از شاخص نیکویی برازش ارزیابی شده و مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: همبستگی مثبت و معنادار بین دولت الکترونیک و چابکی سازمانی وجود دارد. متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی در رابطه بین دولت الکترونیک با چابکی سازمانی، نقش میانجی نسبی را ایفا می کند. پیشنهاد می گردد تا با گسترش زمینه های توسعه دولت الکترونیک و آموزش های همزمان در باب مسئولیت پذیری اجتماعی، زمینه چابکی سازمانی فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: دولت الکترونیک، چابکی سازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان.
متن کامل [PDF 460 kb]   (317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت فناوری سلامت (مدیریت تکنولوژی)
دریافت: 1399/9/2 | پذیرش: 1399/11/6 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghimoghaddam A, Ashraf Ganjouei F, Tojari F. The Correlation Model of E-Government and Organizational Agility with the Mediating Role of Social Responsibility in the staff of the Ministry of Sports and Youth. JHPM. 2021; 10 (1) :91-102
URL: http://jhpm.ir/article-1-1264-fa.html

صادقی مقدم عادله، اشرف گنجویی فریده، تجاری فرشاد. الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسئولیت ‎پذیری اجتماعی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 10 (1) :91-102

URL: http://jhpm.ir/article-1-1264-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319