دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران ، h.Moayedfar@usc.ac.ir
چکیده: (4743 مشاهده)
مقدمه: افسردگی بیماری بسیار شایع عصر کنونی است. بررسی علل و عوامل مرتبط با افسردگی بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی کمال گرایی و افسردگی دانشجویان با میانجیگری نشخوار فکری صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. تعداد 270 نفر دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از "مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران" (Tehran Multidimensional Perfectionism Scale)،"مقیاس نشخوار فکری-تامل" (Rumination-Reflection Scale) و"سیاهه افسردگی بک ویرایش دوم" (The Beck Depression Inventory second edition) استفاده شد. روایی و پایایی در مطالعات قبلی تأیید شده است. ارزیابی الگو به روش الگوی ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس نسخه 18 و ایموس نسخه 20 انجام شد.
یافتهها: : در الگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. همبستگی کمال گرایی با افسردگی (44/0 = β، 01/0 = P) و همبستگی نشخوار فکری با افسردگی (44/0 = β، 01/0 = P) و همبستگی کمال گرایی با نشخوار فکری (56/0 = β، 01/0 = P) بدست آمد.
نتیجه گیری: کمال گرایی هم بطور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم از طریق نشخوار فکری با افسردگی همبستگی دارد. بنابراین، برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه اصلاح کمال گرایی و مدیریت نشخوار فکری در دانشجویان توصیه میگردد.
Moayedfar H, Yaghobi H, Hasan Abadi H, Mahdavian A. Correlation between Perfectionism and Depression of Students by Mediation of Rumination. JHPM 2019; 7 (6) :1-8 URL: http://jhpm.ir/article-1-981-fa.html
مویدفر همام، یعقوبی حمید، حسن آبادی حمیدرضا، مهدویان علیرضا. همبستگی کمال گرایی و افسردگی دانشجویان با میانجیگری نشخوار فکری. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (6) :1-8