دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Dr_darvish@pnu.ac.ir
چکیده: (6572 مشاهده)
مقدمه: مدیران به عنوان اصلیترین افراد تصمیمگیرنده در مواجهه با مسائل مختلف درون وبرونسازمانی، نقش بسزا و تعیینکنندهای در موفقیت یاحتی شکست سازمان ایفا میکنند. لذا برای انتخاب مدیران شایسته در پستهای سازمانی، نیاز یه ابعاد و مؤلفههایی است. هدف مطالعه حاضر، طراحی مدل شایستگی مدیران بیمارستانهاست. هدف مطالعه حاضر، طراحی مدل شایستگی مدیران بیمارستانهاست.
روش کار: این پژوهش توصیفی در سال 1395 انجام شد. پس ازبررسی مطالعات مرتبط با مفهوم شایستگی، مولفههای استخراج شده شامل 46 مؤلفه در اختیار 30 نفر از صاحبنظران پانل دلفی بصورت حضوری و غیرحضوری قرار گرفت. گروه اول اعضای هیئت علمی صاحبنظر در زمینه شایستگی مدیران بیمارستانها وگروه دوم مدیرانی از شهر تهران که دارای تجربه درحوزه مدیریت نظام سلامت و بیمارستان بودند. براساس نتایج مرحله اول، در دور دوم 36 مؤلفه برای صاحبنظران پانل دلفی ارسال شد. مؤلفهها در دور سوم نیز بدون تغییر مجدداً به صاحبنظران ارسال شد. دادهها ازطریق نرمافزار اسپیاساس نسخه 24 تحلیل شد.
یافتهها: مدل طراحی شده در این پژوهش برای مفهوم شایستگیهای مدیران بیمارستانها شامل سه بُعد فردی، فنی و تعاملی بود. بعد فردی 7 مؤلفه، بعد فنی 25 مؤلفه و بعد تعاملی 4 مؤلفه دارد.
نتیجه گیری: مدل طراحی شده برای مفهوم شایستگیهای مدیران بیمارستانها شامل سه بعد فردی، فنی و تعاملی و 36 مؤلفه است. پیشنهاد میشود مدل طراحی شده در انتخاب مدیران شایسته در بیمارستانها مورد استفاده قرار گیرد.
Kermani B, Darvish H, Sarlak M A, Kolivand P H. Developing Competence Modeling of Hospital Managers. JHPM 2017; 6 (4) :59-65 URL: http://jhpm.ir/article-1-776-fa.html