[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 22-15 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سلامت عمومی در بین مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی
هادی احمدی ، قربان همتی علمدارلو
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، ghemati@shirazu.ac.ir
چکیده:   (4965 مشاهده)

مقدمه: سلامت عمومی والدین خانواده برای کنار آمدن و سازگاری با مشکلات زندگی بسیار با اهمیت است. این پژوهش با هدف مقایسه سلامت عمومی مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی (مادران دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری، با ناتوان‌ذهنی، اختلال طیف اتیسم) در شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-مقایسه ای است. جامعه آماری شامل همه مادران سه گروه از دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی شهر شیراز بود. نمونه این پژوهش شامل 135 نفر از مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی (50 نفر از مادران دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری، 38 نفر از مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌ذهنی و 47 نفر از مادران دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم) بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند از مراکز و مدارس ناحیه 1 آموزش و پرورش (ناحیه معرف) شیراز انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها "پرسشنامه سلامت عمومی" (General Health Questionnaire) است. روایی سازه این مقیاس با روش مطالعه ساختار درونی محاسبه شد. برای تعیین پایایی مقیاس، از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده‌ها با استفاده نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 21 تحلیل شدند.

یافته‌ها: از نظر سلامت عمومی مادران دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری (04/32 =) با هر دو گروه مادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی (91/72 = ) و مادران دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم (64/30 = ) تفاوت معنی‌داری داشتند (05/0 > P).

نتیجه گیری: اختلال در سلامت عمومی مادران دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به طور معنی‌داری بیشتر از دو گروه دیگر است. اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله‌ای جهت بهبود سلامت عمومی مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی به ویژه مادران دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: مادران، دانش‌آموزان، ناتوانی‌های عصبی-تحولی، سلامت عمومی
متن کامل [PDF 711 kb]   (1779 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1395/11/13 | پذیرش: 1395/11/13 | انتشار: 1395/11/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi H, Hemati Alamdarloo G. Comparing the General Health among Mothers of Students with Neurodevelopmental Disabilities. JHPM 2017; 6 (1) :15-22
URL: http://jhpm.ir/article-1-766-fa.html

احمدی هادی، همتی علمدارلو قربان. مقایسه سلامت عمومی در بین مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 6 (1) :15-22

URL: http://jhpm.ir/article-1-766-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660