دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران ، aabayani@yahoo.com
چکیده: (7275 مشاهده)
مقدمه: سلامت روانی دانشجویان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. این مطالعه باهدف تعیین رابطه فرسودگی تحصیلی، سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در سال تحصیلی 94-93 انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای از 266 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر درخواست شد به پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه فرسودگی مازلاچ- پیمایش دانشجویی، ((Maslach Burnout Inventory-Student Survey پرسشنامه سرمایه روان شناختی" (Psychological Capital Questionnaire)، "مقیاس امید به اشتغال" (Hope to Work Scale) و "پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی" General (Health Questionnaire, GHQ-28) پاسخ دهند. به دلیل سنجش روایی و پایایی ابزارهای گردآوری دادهها در داخل و خارج کشور، به یافتههای آنها اکتفا شد. دادهها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 21 و ایموس (AMOS) نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: فرسودگی تحصیلی به صورت منفی و معنی دار و سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال به صورت مثبت و معنی دار 15 درصد از واریانس سلامت روانی را پیش بینی کردند. همچنین نقش واسطهای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی مشاهده شد.
نتیجه گیری: فرسودگی تحصیلی، سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی دانشجویان رابطه معنا داری دارند. بنابراین، برگزاری کارگاههایی جهت تقویت سرمایه روان شناختی و امید در دانشجویان توصیه میگردد.
Bayani A A, Bayani A, Rajabi A. The Relationship Between Psychological Capital, Hope for Employment and Academic Burnout With Mental Health Among Students of Islamic Azad University-Azadshahr Branch: A Path Analysis. JHPM 2016; 5 (5) :40-47 URL: http://jhpm.ir/article-1-705-fa.html
بیانی علی اصغر، بیانی علی، رجبی اصغر. رابطه فرسودگی تحصیلی، سرمایه روان شناختی و امید به اشتغال با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر: یک تحلیل مسیر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 5 (5) :40-47