[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 38-30 برگشت به فهرست نسخه ها
توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی-اجتماعی
حسین ابراهیمی ، راحله حسین زاده ، منصوره زاغری تفرشی ، صدف حسین زاده ، محمد اصغری جعفرآبادی
بیمارستان لبافی نژاد، سازمان تامین اجتماعی، تهران، ایران ، rahelehosseinzadeh@yahoo.com
چکیده:   (27401 مشاهده)
 

مقدمه: توانمندی پرستاران نقش مهمی در تحقق رسالت نظام سلامت ایفا می­کند. یکی از مشکلات نظام­ بهداشت و درمان، میزان توانمندی حرفه­ای و مراقبتی پرستاران است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن با مشخصات فردی-اجتماعی آن ها انجام شد.

 

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی است که در آن 170 نفر پرستار با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان پرستاران شاغل در بیمارستان­های تامین اجتماعی استان تهران انتخاب شدند. جمع آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی مشخصات فردی-اجتماعی، "پرسشنامه توانمندی بالینی" Clinical Competency Questionnaire" و پرسشنامه "توانمندی روانشناختی اسپریتزر"Psychological Empowerment Spreitzer" انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها در مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از SPSS نسخه 13 صورت گرفت.

 

یافته ها: بالاترین میانگین نمره توانمندی بالینی در بعد توانایی­های مدیریتی (8/5±41/44) و کمترین میانگین نمره در بعد اقدامات تشخیصی (84/1±94/13) حاصل شد. در توانمندی روانشناختی بیشترین میانگین نمره متعلق به بعد شایستگی (38/1±4/9) و کمترین میانگین نمره متعلق به بعد استقلال (72/1±37/8) بود. همبستگی معنی داری بین تعداد کارکنان در بخش، سطح تحصیلی پرستاران و برخی ابعاد توانمندی های روانشناختی و بالینی و همچنان بین سابقه کار در بخش فعلی با برخی ابعاد توانمندی بلاینی و سابقه کار بالینی و برخی ابعاد توانمندی روانشناختی بدست آمد (05/0P<).

 

نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میزان توانایی های مدیریتی و اقدامات تشخیصی در مقابل موثر بودن و مستقل بودن پرستاران، ارائه برنامه های باز­آموزی و آموزش های ضمن خدمت پرستاران، همچنین دادن اختیارات و مسئولیت بیشتر به پرستاران توانمند، می تواند سبب ارتقاء احساس استقلال در پرستاران گردد.

 
واژه‌های کلیدی: پرستاری، توانمندی بالینی، توانمندی روان شناختی.
متن کامل [PDF 740 kb]   (3529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1392/6/18 | پذیرش: 1392/6/19 | انتشار: 1392/6/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi H, Hosseinzadeh R, Zaghari Tefreshi M, Hosseinzadeh S, Asghari Jafarabadi M. Clinical competency and psychological empowerment of nurses and their correlation with demographic characteristics . JHPM 2013; 2 (4) :30-38
URL: http://jhpm.ir/article-1-235-fa.html

ابراهیمی حسین، حسین زاده راحله، زاغری تفرشی منصوره، حسین زاده صدف، اصغری جعفرآبادی محمد. توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی-اجتماعی . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (4) :30-38

URL: http://jhpm.ir/article-1-235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645