گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران و مدرس مهمان دپارتمان آموزش بالینی، دانشگاه کارولینسکا، سوئد. (نویسنده مسؤول) ، hamid.khankeh@ki.se
چکیده: (20960 مشاهده)
مقدمه: کلید موفقیت در مدیریت تعداد بالای مصدومین با منابع محدود، تریاژ می باشد که
بدون آمادگی پرستاران امری ناممکن به نظر می رسد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش شبیه سازی شده بر
میزان آمادگی پرستاران در انجام تریاژ حوادثانجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی ٦٠ پرستار بیمارستان روانپزشکی
رازی که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شده بودند، به روش تصادفی ساده در
دو گروه ٣٠ نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهشگر ساخته شامل "آزمون
دانشتریاژ حوادث" "Knowledge of
Disaster Triage Test" دارای ٣٠ سوال چهار گزینه
ای و "آزمون دقت تریاژ حوادث" (Accuracy of Disaster
Triage Test)شامل ٣٠ سوال چهار گزینه
ای بود. روایی آزمون ها به روش روایی صوری و محتوا با نظر خبرگان و پایایی به روش آلفای
کرونباخ برای "آزمون دانشتریاژ حوادث" ٧٥/٠ و "آزمون دقت تریاژ حوادث" ٧٨/٠ بدست آمد.پس از بررسی سطح دانش و دقت تریاژ در دو گروه، کارگاه آموزشی یک روزه به روش شبیه سازی شده
تریاژ فقط در گروه مداخله اجرا شد. در نهایت مجدداً آزمون ها توسط دو گروه تکمیل و
داده ها با نرم افزار SPSSنسخه 16
تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین میانگین نمره آمادگی پرستاران در انجام تریاژ (دانش و دقت)، در گروه
مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار مشاهده شد (٠٠١/٠>p). همچنین بین میانگین تفاضل آمادگی پرستاران در انجام
تریاژ(دانش
و دقت)، بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی دار مشاهده شد (٠٠١/٠>p).
نتیجه گیری: آموزش به روش شبیه سازی بر میزان آمادگی پرستاران در انجام
تریاژ حوادث تأثیر مثبت دارد. پیشنهاد می شود جهت آمادگی پرستاران در تریاژ حوادث
و فوریت های پزشکی از این روش آموزشی استفاده شود.
Faraji A, Khankeh H, Hosseini M, Abdi K, Rezasoltani P. Effect of simulated training course on preparedness of nurses to do pre-hospital triage. JHPM 2013; 2 (4) :24-29 URL: http://jhpm.ir/article-1-234-fa.html
فرجی ابوالفضل، خانکه حمیدرضا، حسینی محمدعلی، عبدی کیانوش، رضاسلطانی پوریا. بررسی تأثیر آموزش به روش شبیه سازی شده بر میزان آمادگی پرستاران در انجام تریاژ حوادث. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (4) :24-29