[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 130-117 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «آموزش‌ گروهی مبتنی بر بخشش» بر خودکنترلی و علائم درونی سازی در پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
رضا قلی پور ، محمدحسن غنی فر ، قاسم آهی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران. ، mailto:ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده:   (822 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت روزافزون حوزه‌های پزشکی و افزایش بار کار در بیمارستان‌ها، پرستاران به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تیم درمانی، با چالش‌های روانی و عاطفی متعددی روبه‌رو هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر خودکنترلی و علائم درونی سازی در پرستاران بخش‌های بستری بیماران کووید -19 بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1400 انجام‌ شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و به‌صورت 3 مرحله ای (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه) بود. جامعه آماری پژوهش پرستاران مشغول به خدمت در بخش‌های بستری بیماران کووید- 19 بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی پاییز و زمستان سال 1400 به تعداد 2478 تن بودند. نمونه شامل 30 تن بود که به روش نمونه گیری در دسترس با رعایت معیارهای ورود و خروج انتخاب و به‌ صورت تصادفی از نوع قرعه کشی به 2 گروه آموزش مداخله (15 تن) و کنترل (15 تن) تقسیم شدند. داده‌ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکنترلی تانجی"(Tangney Self- Control Scale) و «مقیاس افسردگی، اضطراب، تنش» (Depression, Anxiety, Stress Scale)، گردآوری شد. روایی و پایایی به مطالعات قبلی اکتفا گردید. داده‌ها در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 27 تحلیل شد.
یافته ها: "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر خودکنترلی مؤثر بوده و آن را به طرز معناداری افزایش داد (005/0>P). بعلاوه، "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر علائم درونی سازی مؤثر بوده و آن را به طرز معناداری کاهش داد (005/0>P).
نتیجه گیری: "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر خودکنترلی و علائم درونی سازی اثربخش بوده و در طی زمان یک ماه دارای ماندگاری است. لذا پیشنهاد می‌شود برای افزایش خودکنترلی و علائم درونی سازی در حرفه پرستاری از این روش آموزشی در برنامه ضمن خدمت استفاده گردد.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی مبتنی بر بخشش، خودکنترلی، علائم درونی سازی، کووید- 19، پرستاران.
متن کامل [PDF 366 kb]   (431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1403/9/30 | پذیرش: 1403/11/2 | انتشار: 1404/1/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipour R, Ghanifar M H, Ahi G. The Effectiveness of "Forgiveness-Based Group Training" on Self-Control and Internalizing Symptoms in Nurses of Teaching Hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. JHPM 2025; 14 (1) :117-130
URL: http://jhpm.ir/article-1-1858-fa.html

قلی پور رضا، غنی فر محمدحسن، آهی قاسم. اثربخشی «آموزش‌ گروهی مبتنی بر بخشش» بر خودکنترلی و علائم درونی سازی در پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (1) :117-130

URL: http://jhpm.ir/article-1-1858-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710