استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران. ، mailto:ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده: (822 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت روزافزون حوزههای پزشکی و افزایش بار کار در بیمارستانها، پرستاران بهعنوان یکی از ارکان اصلی تیم درمانی، با چالشهای روانی و عاطفی متعددی روبهرو هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر خودکنترلی و علائم درونی سازی در پرستاران بخشهای بستری بیماران کووید -19 بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1400 انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و بهصورت 3 مرحله ای (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه) بود. جامعه آماری پژوهش پرستاران مشغول به خدمت در بخشهای بستری بیماران کووید- 19 بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی پاییز و زمستان سال 1400 به تعداد 2478 تن بودند. نمونه شامل 30 تن بود که به روش نمونه گیری در دسترس با رعایت معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی از نوع قرعه کشی به 2 گروه آموزش مداخله (15 تن) و کنترل (15 تن) تقسیم شدند. دادهها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکنترلی تانجی"(Tangney Self- Control Scale) و «مقیاس افسردگی، اضطراب، تنش» (Depression, Anxiety, Stress Scale)، گردآوری شد. روایی و پایایی به مطالعات قبلی اکتفا گردید. دادهها در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 27 تحلیل شد.
یافته ها: "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر خودکنترلی مؤثر بوده و آن را به طرز معناداری افزایش داد (005/0>P). بعلاوه، "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر علائم درونی سازی مؤثر بوده و آن را به طرز معناداری کاهش داد (005/0>P).
نتیجه گیری: "آموزش گروهی مبتنی بر بخشش" بر خودکنترلی و علائم درونی سازی اثربخش بوده و در طی زمان یک ماه دارای ماندگاری است. لذا پیشنهاد میشود برای افزایش خودکنترلی و علائم درونی سازی در حرفه پرستاری از این روش آموزشی در برنامه ضمن خدمت استفاده گردد.
Gholipour R, Ghanifar M H, Ahi G. The Effectiveness of "Forgiveness-Based Group Training" on Self-Control and Internalizing Symptoms in Nurses of Teaching Hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. JHPM 2025; 14 (1) :117-130 URL: http://jhpm.ir/article-1-1858-fa.html
قلی پور رضا، غنی فر محمدحسن، آهی قاسم. اثربخشی «آموزش گروهی مبتنی بر بخشش» بر خودکنترلی و علائم درونی سازی در پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (1) :117-130