[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 73-66 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک- بیمار
رضاقلی وحیدی ، شهناز کفاشی ، محمد رضا نریمانی ، جمیل صادقی فر ، مهدی رعدآبادی ، اصلان نظری ، مجید حیدری
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.(نویسنده مسؤول). ، shahnaz.kaffashi@gmail.com
چکیده:   (18003 مشاهده)
    .  

مقدمه: درمان بیماری ها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک-بیمار داشته و نتیجه همکاری بیمار با پزشک، درمانی سریع و موفق است. از طرفی این رابطه جزء عوامل بسیار مهم در میزان رضایت بیماران بخصوص در مراجعات بعدی بیماران می باشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک-بیمار در بیمارستان­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به انجام رسیده است.

 

مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش توصیفی-همبستگی بر روی 309 نفر از مراجعه کنندگان به 11 بیمارستان آموزشی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. جمع آوری داده ها از طریق سه پرسشنامه "دانش از رابطه پزشک بیمار" (Knowledge of Physician-Patient Relationship) ، "رضایت از رابطه پزشک-بیمار" (Satisfaction of Physician-Patient Relationship)  و "رابطه پزشک-بیمار" (Physician-Patient Relationship) صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه ها با نظر متخصصین و پایایی آن ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آزمون واریانس انجام شد.

 

یافته ها: میانگین نمره دو مولفه دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک-بیمار به ترتیب 09/2±5/10 و 58/6 ±08/34 بود. همچنین میانگین نمره مولفه رابطه پزشک-بیمار 04/6±86/35 بود. بین میزان رضایت از رابطه پزشک-بیمار و میزان رابطه پزشک-بیمار همبستگی معناداری مشاهده شد (01/0>P). از طرف دیگر، بین میزان دانش از رابطه پزشک-بیمار و میزان رابطه پزشک-بیمار همبستگی معناداری یافت نشد (05/0< P).

 

نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که میزان دانش و رضایت بیماران مراجعه کننده به مراکز بیمارستانی شهر تبریز از رابطه پزشک-بیمار مطلوب است. پیشنهاد می شود که ارائه کنندگان خدمات از حقوق بیماران و عواقب احتمالی عدم رعایت آن و نیز نحوه پاسخگویی به این حقوق آگاهی کسب کنند.

واژه‌های کلیدی: دانش، رضایت‌، رابطه پزشک-بیمار.
متن کامل [PDF 722 kb]   (2950 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1391/11/18 | پذیرش: 1392/3/27 | انتشار: 1392/3/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahidi R, Kaffashi S, Narimani M, Sadeghifar J, Raadabadi M, Nazari A et al . Correlation between knowledge and satisfaction of patients from patient- physician relationship . JHPM 2013; 2 (3) :66-73
URL: http://jhpm.ir/article-1-166-fa.html

وحیدی رضاقلی، کفاشی شهناز، نریمانی محمد رضا، صادقی فر جمیل، رعدآبادی مهدی، نظری اصلان و همکاران.. همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک- بیمار . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (3) :66-73

URL: http://jhpm.ir/article-1-166-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645