گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.(نویسنده مسؤول). ، shahnaz.kaffashi@gmail.com
چکیده: (18003 مشاهده)
.
مقدمه: درمان بیماری ها
وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک-بیمار داشته و نتیجه همکاری بیمار با پزشک،
درمانی سریع و موفق است. از طرفی این رابطه جزء عوامل بسیار مهم در میزان رضایت
بیماران بخصوص در مراجعات بعدی بیماران می باشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین
میزان دانشو رضایت بیماران از رابطه پزشک-بیمار در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم
پزشکی تبریز به انجام رسیده است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر به
روش توصیفی-همبستگی بر روی 309 نفر از مراجعه کنندگان به 11 بیمارستان آموزشی و
درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. جمع آوری داده ها از طریق سه
پرسشنامه "دانش از رابطه پزشک بیمار" (Knowledge of Physician-Patient Relationship) ، "رضایت از رابطه
پزشک-بیمار" (Satisfaction of Physician-Patient
Relationship)و "رابطه پزشک-بیمار" (Physician-Patient
Relationship) صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه ها با
نظر متخصصین و پایایی آن ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. تحلیل داده ها
به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل
و آزمون واریانس انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره دو مولفه دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک-بیمار به ترتیب
09/2±5/10 و 58/6 ±08/34بود. همچنین میانگین
نمره مولفه رابطه پزشک-بیمار 04/6±86/35 بود.بین میزان رضایت از رابطه پزشک-بیمار و میزان رابطه پزشک-بیمار
همبستگی معناداری مشاهده شد (01/0>P). از طرف دیگر، بین میزان دانش از رابطه پزشک-بیمار و
میزان رابطه پزشک-بیمار همبستگی معناداری یافت نشد (05/0< P).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که میزان دانش و رضایت بیماران مراجعه کننده
به مراکز بیمارستانی شهر تبریز از رابطه پزشک-بیمار مطلوب است. پیشنهاد می شود که
ارائه کنندگان خدمات از حقوق بیماران و عواقب احتمالی عدم رعایت آن و نیز نحوه
پاسخگویی به این حقوق آگاهی کسب کنند.
Vahidi R, Kaffashi S, Narimani M, Sadeghifar J, Raadabadi M, Nazari A et al . Correlation between knowledge and satisfaction of patients from patient- physician relationship . JHPM 2013; 2 (3) :66-73 URL: http://jhpm.ir/article-1-166-fa.html
وحیدی رضاقلی، کفاشی شهناز، نریمانی محمد رضا، صادقی فر جمیل، رعدآبادی مهدی، نظری اصلان و همکاران.. همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک- بیمار . فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (3) :66-73