[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( آذر و دی 1401 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 78-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی «آموزش مهارت خودآگاهی» و «آموزش مدیریت خشم» بر کیفیت زندگی مادران دارای کودک کار ساکن در شهر قم
زهرا سیفی ، فائزه عسگری
دانشگاه ازد قم ، zahraseifi.h@gmail.com
چکیده:   (835 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی مجموعه ای از رفاه جسمانی، روانی و اجتماعی که به وسیله شخص یا گروهی از افراد درک می-شود، می باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی "آموزش مهارت خودآگاهی" و "آموزش مدیریت خشم" بر کیفیت زندگی مادران دارای کودک کار ساکن در شهر قم می باشد. 
روش کار‌: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی، با استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک کار شهر قم در سال 1400 بود. نمونه‌گیری،  به روش غیرتصادفی و در دسترس بود؛ به این ترتیب که 90 تن از روی پرونده های مادران تحت پوشش کودکان کار و خیابان در مرکز مهرپرور در شهر قم، انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به روش قرعه کشی در 3 گروه (2 گروه مداخله و یک گروه کنترل: هر گروه 30 تن) تقسیم بندی شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل اطلاعات جمعیت شناختی و "پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی- نسخه کوتاه"(World Health Organization Quality of Life Brief Version (WHOQOL-BREF بود. روایی مقیاس سنجیده نشد و به پژوهش های پیشین اکتفا شد و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ سنجیده شد. "آموزش مهارت خودآگاهی" و "آموزش مدیریت خشم" طی 6 جلسه 90 دقیقه‌ای (به صورت هر هفته یک جلسه)، برای گروه های مداخله (مادران) اجرا گردید. داده ها در نرم افزار آماری اس پس اس اس نسخه 20 تحلیل گردید.
یافته‌ها: "آموزش مهارت خودآگاهی" و "آموزش مدیریت خشم" بر کیفیت زندگی مادران دارای کودک کار شهر قم موثر بوده است. باتوجه به نمره میانگین آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون مشخص شد که "آموزش مهارت خود آگاهی" نسبت به "آموزش مهارت کنترل خشم" موثرتر بوده است.  
نتیجه‌گیری: "آموزش مهارت خودآگاهی" و "آموزش مدیریت خشم" بر کیفیت زندگی مادران دارای کودک کار شهر قم معنادار بود. لذا، پیشنهاد می شود روانشناسان و مشاوران جهت مهارت خودآگاهی و کنترل خشم از هر 2 روش بهره گیرند.
 
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، آموزش مهارت خودآگاهی و آموزش مدیریت خشم.
متن کامل [PDF 280 kb]   (478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1400/11/29 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seifi Z, asgari F. Evaluation of the Effectiveness of “Self-Awareness Skills Training” and “Anger Management Training” on the Quality of Life of Mothers with Working Teenagers in Qom. JHPM 2022; 11 (6) :68-78
URL: http://jhpm.ir/article-1-1517-fa.html

سیفی زهرا، عسگری فائزه. بررسی اثربخشی «آموزش مهارت خودآگاهی» و «آموزش مدیریت خشم» بر کیفیت زندگی مادران دارای کودک کار ساکن در شهر قم. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (6) :68-78

URL: http://jhpm.ir/article-1-1517-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( آذر و دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645