دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، njihzakaryaei@yahoo.com
چکیده: (2506 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست با منشاء انسانی، آموزش های زیست محیطی براساس برنامهریزی های اصولی و مبتنی بر نیازسنجی های علمی می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد است.
روش کار: پژوهش کیفی حاضر، به روش نظری داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه طراحان و مؤلفین کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه علوم زیستی و علوم اجتماعی مستقر در شـهر تهران بودند. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری ۱۰ تن بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی یافتــه هــا از چهــارمعیـار، شامل اعتبارپــذیری، تعمــیم پــذیری، اطمینـان پذیـری و تأییدپذیـری و بـرای سـنجش پایایـی مصاحبـه هـا از روش بازآزمـون و روش توافـق درون موضوعـی اســتفاده شــد. پایــایی بــازآزمون (شاخص ثبات) این مصاحبه هـا ، ۸۸/۰ و پایایــی مصاحبــه هــا بــه روش توافــق درون موضوعــی برابـر بـا ۸۲/۰ بـود. تحلیل داده ها، با روش کدگذاری و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار مکـس کیـو دی ای نسـخه۱۲ انجام شد.
یافته ها: ۶ کد انتخابی تحت عنوان مؤلفه های (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها) و ۲۷ کد محوری و ۹۱ کد باز شناسایی شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه شرایط علی شامل 3 کد محوری، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل 5 کد محوری، مؤلفه شرایط مداخله گر شامل 5 کد محوری، مؤلفه پدیده محوری شامل4 کد محوری، مؤلفه راهبردها شامل 3 کد محوری و مؤلفه پیامدها شامل 7 کد محوری، می باشند. به برنامه ریزان آموزشی پیشنهاد می گردد که این مؤلفه ها و کدهای محوری شناسایی شده را در برنامه ریزی خود لحاظ کنند.
Moftooh S, Zakariaei M, Entesar Foumani G, Davodi R. Developing an Environmental Education Model for High School Students in the Education System with a Grounded Theory Approach: Qualitative Study. JHPM 2022; 11 (1) :102-117 URL: http://jhpm.ir/article-1-1429-fa.html
مفتوح شهناز، ذکریایی منیژه، انتصار فومنی غلامحسین، داودی رسول. طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 11 (1) :102-117