[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 117-102 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی
شهناز مفتوح ، منیژه ذکریایی ، غلامحسین انتصار فومنی ، رسول داودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، njihzakaryaei@yahoo.com
چکیده:   (1584 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست با منشاء انسانی، آموزش های زیست محیطی بر‌اساس ‌برنامه‌ریزی های اصولی و مبتنی بر نیازسنجی های علمی می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد است.
روش کار: پژوهش کیفی حاضر، به روش نظری داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه طراحان و مؤلفین کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه علوم زیستی و علوم اجتماعی مستقر در شـهر تهران بودند. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری ۱۰ تن بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی یافتــه هــا از چهــارمعیـار، شامل اعتبارپــذیری، تعمــیم پــذیری، اطمینـان پذیـری و تأییدپذیـری و بـرای سـنجش پایایـی مصاحبـه هـا از روش بازآزمـون و روش توافـق درون موضوعـی اســتفاده شــد. پایــایی بــازآزمون (شاخص ثبات) این مصاحبه هـا ، ۸۸/۰ و پایایــی مصاحبــه هــا بــه روش توافــق درون موضوعــی برابـر بـا ۸۲/۰ بـود. تحلیل داده ها، با روش کدگذاری و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار مکـس کیـو دی ای نسـخه۱۲ انجام شد.  
یافته ها: ۶ کد انتخابی تحت  عنوان مؤلفه های (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها)  و ۲۷ کد محوری و ۹۱ کد باز شناسایی شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه شرایط علی شامل  3 کد محوری، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل 5 کد محوری، مؤلفه شرایط مداخله گر شامل 5 کد محوری، مؤلفه پدیده محوری شامل4 کد محوری، مؤلفه راهبردها شامل 3 کد محوری و مؤلفه پیامدها شامل 7 کد محوری، می باشند. به برنامه ریزان آموزشی پیشنهاد می گردد که این مؤلفه ها و کدهای محوری شناسایی شده را در برنامه ریزی خود لحاظ کنند. 
 
واژه‌های کلیدی: طراحی، الگوی آموزش زیست محیطی، مقطع متوسطه، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 309 kb]   (689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1400/5/17 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moftooh S, Zakariaei M, Entesar Foumani G, Davodi R. Developing an Environmental Education Model for High School Students in the Education System with a Grounded Theory Approach: Qualitative Study. JHPM 2022; 11 (1) :102-117
URL: http://jhpm.ir/article-1-1429-fa.html

مفتوح شهناز، ذکریایی منیژه، انتصار فومنی غلامحسین، داودی رسول. طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 11 (1) :102-117

URL: http://jhpm.ir/article-1-1429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645