[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 6 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 79-67 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش بر اساس «الگوی اعتقاد بهداشتی» بر ادراک بیماری و کیفیت تنفسی بیماران در بیماران مبتلا به آسم
لیلا آسانی ، مهرداد ثابت ، امین رفیعی پور
دانشگاه ازاد اسلامی ، childrenschoolpsychology2020@gmail.com
چکیده:   (2112 مشاهده)
مقدمه: بیماران مبتلا به آسم ادراک ضعیفی از بیماری خود دارند که به نظر می رسد کیفیت تنفسی آن ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بر اساس "الگوی اعتقاد بهداشتی" بر ادراک بیماری و کیفیت تنفسی بیماران مبتلا به آسم بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به بیمارستان شهید فیاض بخش تهران در سال 1399 بودند. از میان آن ها 30 تن به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در 2 گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه ادراک بیماری" (Illness Perception Questionnaire) و "پرسشنامه تنفسی سنت جورج" (St. George Respiratory Questionnaire) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. پس از اجرای 6 جلسه آموزش برای گروه مداخله، داده ها در  نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. 
یافته ها: اثر گروه (69/16=F)، زمان (97/176=F) و اثر تعاملی زمان*گروه ها (43/129=F) برای متغیر ادراک بیماری در سطح 01/0 معنادار بود (001/0=P). اثر گروه (19/20=F) در سطح 05/0 (013/0=P) و زمان (14/163=F) و اثر تعاملی زمان*گروه ها (65/104=F) برای متغیر کیفیت تنفسی بیماران در سطح 01/0 معنادار بود (001/0=P).
نتیجه گیری: آموزش بر اساس"الگوی اعتقاد بهداشتی" بر بهبود ادراک بیماری و کیفیت تنفسی بیماران در بیماران مبتلا به آسم مؤثر بود. لذا به مسئولین و متخصصان سلامت پیشنهاد می شود که در کنار درمان های پزشکی، زمینه آموزش مداخلات رفتاری نظیر  استفاده از "الگوی اعتقاد بهداشتی" را برای بیماران مبتلا به آسم فراهم سازند. 
 
واژه‌های کلیدی: ادراک بیماری، اعتقاد بهداشتی، آسم، کیفیت تنفسی بیماران.
متن کامل [PDF 319 kb]   (1270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1400/3/15 | پذیرش: 1400/8/19 | انتشار: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asani L, Sabet M, Rafiepoor A. The Effectiveness of Education Based on "Health Belief Model" on the Illness Perception and Respiratory Quality in Patients with Asthma. JHPM 2021; 10 (6) :67-79
URL: http://jhpm.ir/article-1-1392-fa.html

آسانی لیلا، ثابت مهرداد، رفیعی پور امین. اثربخشی آموزش بر اساس «الگوی اعتقاد بهداشتی» بر ادراک بیماری و کیفیت تنفسی بیماران در بیماران مبتلا به آسم. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (6) :67-79

URL: http://jhpm.ir/article-1-1392-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660