[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 33-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر «آموزش اختصاصی سازی حافظه» بر بهزیستی مربوط به کار دانشجویان شاغل در دانشگاه اصفهان
مرضیه السادات اثنی عشری ، حمیدرضا عریضی ، هاجر براتی
دانشگاه اصفهان ، dr.habarati@gmail.com
چکیده:   (1006 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی از جمله متغیرهای بسیار مهم مربوط به کار هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر "آموزش اختصاصی سازی حافظه" بر بهزیستی مربوط به کار دانشجویان شاغل در دانشگاه اصفهان انجام شد. 
روش کار: پژوهش حاضر  از نوع نیمه تجربی است. نمونه پژوهش 36 تن از دانشجویان شاغل دانشگاه اصفهان در سال 1399 بودند که به روش در دسترس و پس از کسب نمره بالای 26 از 30 در " ارزیابی شناختی مونترال "(Montreal Cognitive Assessment) انتخاب و به روش تصادفی ساده از نوع قرعه کشی در 2 گروه مداخله و کنترل، هر گروه 18تن، گمارده شدند. 
شرکت کنندگان  به  پرسشـنامه جمعیـت‌شـناختی و "مقیاس بهزیستی مربوط به کار" (Job-Related Well-Being Scale) شامل 2 بعد آسوده - مضطرب و افسرده- مشتاق،  2 بار در پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند.  روایـی ابزارهـای بـا اسـتفاده از روش روایی صـوری و روایی همزمان مـورد بررسـی قـرار گرفـت. پایایـی بـه روش همسـانی درونـی بـا محاسـبه ضریـب آلفـا کرونبـاخ و نیز ضریب تصنیف، و ضریب گوتمن تائیـد شـد. گروه مداخله تحت "آموزش اختصاصی سازی حافظه" طی ۵ جلسه قرار گرفتند. سپس داده ها در نرم افزار  اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. 
یافته ها: میانگین اضطراب (678/24=F و001/0=P)  و میانگین افسردگی (386/26=F و001/0=P) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است و مداخله اثربخش بوده است.
نتیجه‌گیری: "آموزش اختصاصی سازی حافظه" بر کاهش ابعاد آسوده-مضطرب و افسرده-مشتاق و افزایش بهزیستی مربوط به شغل تاثیر داشته است. استفاده از "آموزش اختصاصی سازی حافظه" به منظور کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش آسودگی و اشتیاق و درنهایت بهزیستی مربوط به کار توصیه می گردد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش اختصاصی سازی حافظه، آسوده-مضطرب، افسرده-مشتاق، بهزیستی مربوط به کار، کارکنان.
متن کامل [PDF 336 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1399/11/1 | پذیرش: 1400/4/7 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asna ashari M S, oreyzi H, barati H. The Effect of “Memory Specificity Training” on the “Job-Related Well-Being” of Employed Students of the University of Isfahan. JHPM 2022; 11 (2) :22-33
URL: http://jhpm.ir/article-1-1305-fa.html

اثنی عشری مرضیه السادات، عریضی حمیدرضا، براتی هاجر. تاثیر «آموزش اختصاصی سازی حافظه» بر بهزیستی مربوط به کار دانشجویان شاغل در دانشگاه اصفهان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (2) :22-33

URL: http://jhpm.ir/article-1-1305-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645