[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 144-133 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی تنظیم شناختی هیجان و آگاهی‌های فراشناختی با رفتار کمک طلبی در دانشجویان
فاطمه نظارات، هاجر تاروردی زاده
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. ، fatinezarat@yahoo.com
چکیده:   (131 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، با چالش‌هایی روبرو هستند. برای شناخت این چالش‌ها، توجه به ابعاد روانشناختی و اجتماعی دانشجویان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین همبستگی تنظیم شناختی هیجان و آگاهی‌های فراشناختی با رفتار کمک ‌طلبی در دانشجویان می‌باشد. 
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی ۹۹-1398 بود. 330 تن از دانشجویان با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، «پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان» (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire)، «سیاهه آگاهی فراشناختی» (Metacognitive Awareness Inventory) و  «پرسشنامه رفتار کمک‌طلبی» (Help Seeking Behavior Questionnaire) استفاده شد. در مطالعه حاضر به روایی در مطالعات قبلی اکتفا شد و نیز پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انداز‌ه‌گیری شد. دانشجویان به مدت یک ساعت در حضور پژوهشگر به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. داده‌ها در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته‌ها: بین مؤلفه سرزنش خود با مؤلفه پذیرش کمک‌طلبی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (05/0>P). و بین مؤلفه های پذیرش شرایط، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامه‌ریزی و ارزیابی مجدد مثبت همبستگی مثبت و معناداری با مؤلفه پذیرش کم طلبی وجود دارد (05/0>P). همچنین مؤلفه آگاهی فراشناختی با مؤلفه پذیرش کمک طلبی همبستگی مثبت و معنادار، و با مؤلفه اجتناب از کمک طلبی همبستگی منفی و معناداری دارد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی با رفتار کمک طلبی همبستگی دارد. همچنین رفتار کمک طلبی بر اساس تنظیم شناختی هیجان و آگاهی های فراشناختی پیش بینی می شود. لذا پیشنهاد می‌شود در ایجاد محیط‌های حمایتی مناسب جهت تقویت رفتار کمک‌طلبی دانشجویان و آموزش تنظیم شناختی هیجان و آگاهی‌های فراشناختی توجه بیشتری شود.
 
واژه‌های کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، آگاهی‌های فراشناختی، رفتار کمک‌طلبی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 309 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1399/10/29 | پذیرش: 1400/6/22 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nezarat F, tarverdizadeh H. The Correlation of Cognitive Emotion Regulation and Metacognitive Awareness with Help Seeking Behavior in Students. JHPM. 2021; 10 (5) :133-144
URL: http://jhpm.ir/article-1-1302-fa.html

نظارات فاطمه، تاروردی زاده هاجر. همبستگی تنظیم شناختی هیجان و آگاهی‌های فراشناختی با رفتار کمک طلبی در دانشجویان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (5) :144-133

URL: http://jhpm.ir/article-1-1302-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4355