[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 28-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی نمایش‌درمانی و موسیقی‌درمانی بر ‌تنهایی و اضطراب کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیک‌های اهواز
لیلا برون ، فرح نادری ، علیرضا حیدری ، سعید بختیارپور ، پروین احتشام زاده
دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، broon.lila@gmail.com
چکیده:   (94 مشاهده)
مقدمه: مرگ یکی از عزیزان از رایج‌ترین رویدادهای تنش زا است. قبول آن بخصوص در رابطه با کودکان، پیچیدگی‌های خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایش‌درمانی و موسیقی‌درمانی بر ‌تنهایی، اضطراب، کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیک‌های اهواز انجام شد.
روش‌‌کار: پژوهش حاضر از نوع  نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شامل همه کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیک‌های روانشناختی شهر اهواز در مقطع زمانی 4 ماه چهارم در سال 1397 به تعداد 93 کودک بودند. تعداد 45 کودک دختر و پسر 9 تا 12 سال دارای علایم سوگ یکی از چهره‌های دلبستگی دیگر (مانند مادر یا پدر) انتخاب و به شیوه هدفمند انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی از نوع قرعه کشی در گروه‌های نمایش‌درمانی، گروه موسیقی‌درمانی و گروه کنترل (هرگروه 15کودک) جایگزین شدند.
جمع‌آوری داده‌های پژوهش با پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس تنهایی کودکان"(Children's Loneliness Scale) " و "مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان" (Multidimensional Anxiety Scale for Children) انجام گرفت. روایی محتوا به روش کیفی و پایایـی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. سپس برای گروه‌های مداخله، 12 جلسه 90 دقیقه‌ای نمایش‌درمانی و 15 جلسه 45 دقیقه‌ای موسیقی‌درمانی (هفته‌ای 2 جلسه برای هر گروه) انجام شد. برای گروه کنترل مداخله‌ای انجام نگرفت. پس از اتمام مداخله پس آزمون و به فاصله یک ماه بعد پیگیری انجام شد. داده‌هـا در نرم افـزار اس پـی اس اس نسـخه 23 تحلیـل شـد. 
یافته‌ها: بین 2 گروه مداخله و گروه کنترل در 2 متغیر ‎تنهایی و اضطراب، در مرحله پس‌آزمون و هم در مرحله پیگیری تفاوت معنا‌دار وجود داشت. همچنین هر 2 گروه نمایش‌درمانی و موسیقی‌درمانی و در متغیر ‎تنهایی و اضطراب در پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنا‌داری وجود ندارد. بنابراین، هر 2 گروه مداخله در کاهش ‎تنهایی و اضطراب در کودکان مبتلا به سوگ اثربخش بودند (01/0>P). 
نتیجه‌گیری: نمایش‌درمانی و موسیقی‌درمانی باعث کاهش ‎احساس تنهایی و اضطراب در کودکان مبتلا به سوگ می‌شود. پیشنهاد می شود از 2 روش درمانی فوق به عنوان روش های درمانی کمک به مشکلات روانشناختی کودکان مبتلا به سوگ بکار گرفته شود. 
 
واژه‌های کلیدی: ‌تنهایی، اضطراب، موسیقی‌درمانی، نمایش‌درمانی، کودکان مبتلا به سوگ.
متن کامل [PDF 309 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1399/7/19 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Broon L, Naderi F, Haidarei A, Bakhtiarpoor S, Ehtesham Zadh P. Comparison of the Effectiveness of Drama Therapy and Music Therapy on Loneliness, Anxiety, and Children with Grief Referred to Ahwaz Clinics. JHPM. 2021; 10 (5) :28-40
URL: http://jhpm.ir/article-1-1242-fa.html

برون لیلا، نادری فرح، حیدری علیرضا، بختیارپور سعید، احتشام زاده پروین. مقایسه اثربخشی نمایش‌درمانی و موسیقی‌درمانی بر ‌تنهایی و اضطراب کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیک‌های اهواز. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (5) :28-40

URL: http://jhpm.ir/article-1-1242-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341