[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 31-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تصمیم گیری دانشجویان فوریت های پزشکی
محمد حیدری ، سارا شهبازی ، فاطمه دریس
، Shahbazi@skums.ac.ir
چکیده:   (21467 مشاهده)
   

چکیده

 

مقدمه: امروزه در عرصه مراقبت های بهداشتی، کارکنان فوریت های پزشکی با موضوعات و موقعیت های پیچیده ای مواجه هستند که حاصل فناوری پیشرفته، درک بالا و تیز هوشی در بخش های اجتماعی، بالارفتن فرهنگ بهداشتی، تغییرات ویژگی های اخلاقی و فرهنگی می باشد. لذا هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تصمیم گیری دانشجویان فوریت های پزشکی می باشد.

 

مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون است که بر روی60 نفر از دانشجویان فوریت های پزشکی در دو گروه شاهد (30 نفر) و آزمون (30 نفر) انجام گرفته است. روش نمونه گیری، تمام شماری بوده و کلیه دانشجویان فوریت های پزشکی در این مطالعه شرکت داده شدند. برای این منظور گروه آزمون به مدت 8 جلسه دو ساعته در طول ترم تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند، ولی گروه شاهد آموزشی دریافت نکردند. برای تعیین مهارت تصمیم گیری از ابزار پژوهشگر ساخته "پرسشنامه تصمیم گیری" (Decision Making Questionnaire) استفاده شد. روایی محتوایی، با نظر 8 نفر از اساتید تایید و پایایی این آزمون نیز در دو مرحله بررسی و با استفاده از آلفای کرونباخ، 87/0 و 84/0 بدست آمد. اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از برنامه آموزشی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات در نرم افزار SPSS نسخه 16 با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، تی زوج شده و کای دو انجام گرفت.

 

یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد مهارت تصمیم گیری در دانشجویان فوریت های پزشکی از نمره پایینی برخوردار است. همچنین آموزش مهارت حل مسئله در گروه آزمون موجب تقویت مهارت تصمیم گیری در آن ها شده است) .05/0P<) و میانگین این مهارت از 89/1±66/8 به 62/1±36/11رسیده است. در حالی که در گروه شاهد، سطح این مهارت تغییری نداشته است.

 

نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بیانگر افزایش قدرت تصمیم گیری دانشجویان فوریت های پزشکی با آموزش مهارت حل مسئله است. لذا وارد نمودن آموزش مهارت حل مسئله در حیطه های مختلف فوریت پزشکی اعم از آموزش، پژوهش و مدیریت توصیه می شود. 

 

 

 
واژه‌های کلیدی: حل مسئله، تصمیم گیری، فوریت های پزشکی
متن کامل [PDF 717 kb]   (3799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1391/8/2 | پذیرش: 1392/1/7 | انتشار: 1392/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari M, Shahbazi S, Derris F. The effect of problem solving training on decision making skill in emergency medicine students. JHPM 2013; 2 (2) :25-31
URL: http://jhpm.ir/article-1-119-fa.html

حیدری محمد، شهبازی سارا، دریس فاطمه. تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر تصمیم گیری دانشجویان فوریت های پزشکی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (2) :25-31

URL: http://jhpm.ir/article-1-119-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 3.09 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645