گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز، تهران، ایران ، m32.ekrami@gmail.com
چکیده: (23207 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مدیریت کیفیت جامع در
آموزش پزشکی روش مدیریتی چند مرحله ای است که فرآیند های یاددهی-یادگیری را مورد
تأکید قرار می دهد. از اساسی ترین گام هادر مراحل اجرای آن، آمادگی مدیران آموزشی است
که عهده دار برنامه ریزی و اجرای اقدامات اصلاحی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین
آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع
درآموزش پزشکیانجام پذیرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران
دخیل در آموزش علوم پزشکی شاغل در دانشگاه (300 نفر) بود. 221 نفر بر اساس جدول
مورگان (Morgan)، و به شیوه در دسترس
انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها "پرسشنامه آمادگی برای اجرای TQM" (Preparation
for Implementation of TQM Questionnaire)
بود که با مرور مطالعات مربوطه با 21 عبارت طراحی شد. اعتبار
محتوای پرسشنامه با نظر 10 نفر از متخصصان و پژوهشگران TQM
تایید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 86/0=α محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه17 و روش های آماری تی مستقل، فریدمن و همخوانی مجذور کای
تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آمادگی
برای اجرای TQM به مفهوم کلی و در هریک از نشانه های
8 گانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از حد متوسط و نسبتاً بالا بود. نشانه به
کارگیریTQM در کردار مدیران، بالاترین و تخصیص منابع، پایین
ترین رتبه از نظر میانگین در میان 8 نشانه بود. به کارگیریTQM در گفتار مدیران، اعطای پاداش به
کارکنان، تلاش های منسجم و هماهنگ تیم مدیریت، زمان اختصاص یافته جهت نشر TQM،
تدوین برنامه های روشن و مشارکت کارکنان دررتبه های دوم تا هفتم قراردارد.
نتیجه گیری: در
دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستر اجرایی نسبتاً مناسبی برای اجرای مدیریت کیفیت
درآموزش پزشکی فراهم شده و دانشگاه قابلیت ورود به مرحله ی بالاتری از مراحل اجرای
TQM را داراست.
Ekrami M, Yari F, Rajabzadeh S. Preparation of Mashhad University of Medical Sciences for implementation of Total Quality Management. JHPM 2012; 1 (4) :25-31 URL: http://jhpm.ir/article-1-73-fa.html
اکرامی محمود، یاری فهیمه، رجب زاده سمیه. میزان آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع درآموزش علوم پزشکی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1391; 1 (4) :25-31