دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، atiyeh_karami@yahoo.com
چکیده: (15062 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اجرا و پیگیری منظم امور در بخشهای اورژانس امری حیاتی است. در این بخش باید از هر عامل مخرب مثل تعارض بین پرستاران که بر فعالیتهای بخش اثر منفی دارد، جلوگیری شود . این مطالعه با هدف تعیین همبستگی تعارض پرستاران و هوش هیجانی سرپرستاران بخش اورژانس در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1392 انجام گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعهی توصیفی- همبستگی، ا نتخاب نمونه ها به روش سرشماری بود و از بین 143 نفر از سرپرستاران و پرستاران بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 125 پرستار و 8 سرپرستار (مجموعاً 133نفر) در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای جمعآوری داده ها شامل "پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ" " Schering Emotional Intelligence Questionnaire "(برای سرپرستاران) و "پرسشنامه تعارض شغلی دوبرین" ( Dobrin Job Conflict Questionnaire ) (برای پرستاران) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمرهتعارض پرستاران با 13/4 ± 28/12 از 15 نمره در وضعیت "متوسط" و میانگین نمره هوش هیجانی سرپرستاران با 83/7 ± 20/110 از 165 نمره در وضعیت "خوب" قرار داشت. بین هوش هیجانی سرپرستاران و تعارض پرستاران همبستگی معناداری وجود نداشت (34/0- = r و 41/0= p ).
نتیجهگیری: بررسی عوامل ایجادکنندهی تعارض بین پرستاران باید در اولویت کاری سرپرستاران بخش اورژانس قرار گیرد. به منظور بهبود عملکرد سرپرستاران، پرستاران و در نهایت کل بخش اورژانس پیشنهاد میگردد نسبت به برگزاری کلاسها یا کارگاههای آموزشی در جهت ارتقاء هوش هیجانی آنان اقدام گردد .
Tourani S, Ahmadi B, karami A. The correlation between nurses’ conflict and head nurses’ emotional intelligence in the emergency ward of teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences. JHPM 2014; 3 (3) :37-46 URL: http://jhpm.ir/article-1-324-fa.html
تورانی سوگند، احمدی بتول، کرمی عطیه. همبستگی تعارض پرستاران و هوش هیجانی سرپرستاران بخش اورژانس در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1393; 3 (3) :37-46