[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 39-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و همبستگی آن با میزان اضطراب و برخی مشخصات جمعیت شناسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز
روح انگیز نوروزی نیا، مریم آقابراری ، محمود کهن، مهرداد کریمی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران و دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول) ، m_aghabarary@yahoo.com
چکیده:   (26688 مشاهده)
 

مقدمه: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت یکی از معیارهای تعیین کننده سلامت می باشد. از سویی افسردگی، اضطراب و تنش شایعترین مشکلات روانشناختی در میان دانشجویان می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و همبستگی آن با میزان اضطراب و برخی مشخصات جمعیت شناسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.

 

مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی بر روی 160 نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سه بخشی شامل سؤالات جمعیت شناسی، "سیاهه اضطراب اشپیل برگر" (Spielberger Anxiety Inventory) شامل40 عبارت و "نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت"(Health-Promoting Lifestyle Profile II) HPLP-II شامل 52 سوال بود. روایی ابزارها به روش روایی محتوا و پایایی آن ها نیز با استفاده از روش های همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ برای "سیاهه اضطراب اشپیل برگر" برابر 90/0 و برای "نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت"برابر 92/0 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS نسخه 18 استفاده شد.

 

یافته ها: 9/58 درصد دانشجویان مورد مطالعه مضطرب بودند. از میان زیر مجموعه های رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، رشد معنوی با میانگین و انحراف معیار (56/0±99/2) و شاخص فعالیت فیزیکی با میانگین و انحراف معیار (64/0± 16/2) به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده بودند. بین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و جنس (0001/0P<) و بومی بودن و مطالعه غیردرسی (001/0P=) همبستگی معنی داری دیده شد. همبستگی بین اضطراب با رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نیز معکوس و کاهشی بود که قویترین همبستگی اضطراب با رشد معنوی بود (001/0(P<.

 

نتیجه گیری: نتایج بیانگر وجود اضطراب در بیش از نیمی از دانشجویان و همبستگی معکوس رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با اضطراب، و نیز نامناسب بودن رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت خصوصا در ابعاد فعالیت جسمی و تغذیه در دانشجویان می باشد. انجام مطالعه در سایر دانشگاه ها پیشنهاد می شود.

 
واژه‌های کلیدی: ارتقاء سلامت، اضطراب، دانشجو
متن کامل [PDF 761 kb]   (3122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzinia R, Aghabarari M, Kohan M, Karimi M. Health promotion behaviors and its correlation with anxiety and some students’ demographic factors of Alborz University of Medical Sciences. JHPM. 2013; 2 (4) :39-49
URL: http://jhpm.ir/article-1-236-fa.html

نوروزی نیا روح انگیز، آقابراری مریم، کهن محمود، کریمی مهرداد. بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و همبستگی آن با میزان اضطراب و برخی مشخصات جمعیت شناسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (4) :39-49

URL: http://jhpm.ir/article-1-236-fa.html



دوره 2، شماره 4 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3795