[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 27-14 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی «درمان پذیرش و تعهد» بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در دانشجویان مضطرب
اعظم روشندل ، مژده باقرزاده ، نسترن خلجی
گروه علوم پزشکی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران ، azam.roshandel@iau.ac.ir
چکیده:   (3 مشاهده)
مقدمه: امروزه در روان درمانی، درمان های موج سوم به جای چالش با شناخت ها، بر آگاهی و پذیرش افراد از                     هیجان ها، شناخت ها و رفتارها تأکید دارند. هدف از انجام پژوهش، تعیین اثربخشی "درمان پذیرش و تعهد" بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در دانشجویان مضطرب دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون- پیگیری 2 ماه با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از میان آن ها 30 تن به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی ساده به روش قرعه کشی در 2 گروه مداخله (15تن) و کنترل (15تن) قرار گرفتند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی،"پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان"(Cognitive Emotion Regulation Questionnaire)، "مقیاس تحمل پریشانی" (Distress Tolerance Scale) و "سیاهه اضطراب بک" (Beck Anxiety Inventory) می باشد. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. پس از اجرای"درمان پذیرش و تعهد"  طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هر هفته 2 جلسه)، برای گروه مداخله، داده ها در نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل گردید.
یافته‌ها: "درمان پذیرش و تعهد" بر تنظیم هیجان  تأثیر مستقیم و مثبت داشت (f(1-37)= 242/153 , P<0/05)، به طوری که توانسته است میزان تنظیم هیجان دانشجویان مضطرب را افزایش دهد. "درمان پذیرش و تعهد" بر تحمل پریشانی تأثیر مستقیم و مثبت داشت (f(1-37)= 18/264, P<0/05) ، به طوری که توانسته است میزان تحمل پریشانی دانشجویان مضطرب را افزایش دهد .
نتیجه گیری: "درمان بر پذیرش و تعهد" بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی دانشجویان مضطرب به صورت مستقیم و مثبت مؤثر بوده است. پیشنهاد می شود، روانشناسان بالینی و درمانگران در مداخلات خود به‌ویژه در زمینه گرایش بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی از درمان فوق کمک بگیرند.


 
واژه‌های کلیدی: درمان پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان، تحمل پریشانی، اضطراب.
متن کامل [PDF 317 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1404/3/8 | پذیرش: 1404/3/21 | انتشار: 1404/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roshandel A, Bagher Zadeh M, khalaji N. The Effectiveness of "Therapy Focused on Acceptance and Commitment" on Emotion Regulation Strategies and Distress Tolerance in Distress Students. JHPM 2026; 14 (4) :14-27
URL: http://jhpm.ir/article-1-1897-fa.html

روشندل اعظم، باقرزاده مژده، خلجی نسترن. اثربخشی «درمان پذیرش و تعهد» بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در دانشجویان مضطرب. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (4) :14-27

URL: http://jhpm.ir/article-1-1897-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4725