دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، psychsobhi@gmail.com
چکیده: (11 مشاهده)
مقدمه: شیوع اختلال کمتوانذهنی در میان کودکان، و مشکلات روانشناختی بسیاری را سبب می شود و لذا انجام مداخلات هدفمند برای بهبود وضعیت آنها ضروری می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر "بازی درمانی شناختی -رفتاری"بر حافظه فعال، تفکر خلاق و نظمجویی شناختی هیجان روی دانشآموزان دختر کمتوانذهنی شهر زنجان اجرا شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی کمتوان ذهنی مدارس استثنائی شهر زنجان در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس30 تن دانش آموزان دخترکمتوانذهنی انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده به شیوه قرعهکشی در 2 گروه مساوی (هر گروه 15 تن) قرارگرفتند. جمع آوری دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس هوش وکسلر برای کودکان- نسخه چهارم" (Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition)،"آزمون های تفکر خلاق تورنس"(Torrance Tests of Creative Thinking) و"پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان-کودکان"(Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Kids) صورت گرفت. روایی محتوا و صوری ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ بررسی شد. گروه مداخله 8 جلسه 60 دقیقهای "بازی درمانی شناختی -رفتاری" (هفته ای 2 جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در فهرست انتظار برای آموزش ماندند. داده ها در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 27 تحلیل شد.
یافتهها:"بازی درمانی شناختی- رفتاری" بر بهبود حافظهفعال، تفکرخلاق و نظمجویی شناختی هیجان دانش آموزان دخترکمتوانذهنی اثربخش میباشد (۰1/۰>P).
نتیجهگیری: "بازی درمانی شناختی-رفتاری" به تقویت حافظه فعال، ارتقاء تفکر خلاق و بهبود نظمجویی شناختی هیجان در دانش آموزان دخترکمتوانذهنی کمک شایانی مینماید. پیشنهاد میشود «بازی درمانی شناختی-رفتاری» به عنوان یک روش مکمل آموزشی در مدارس ویژه دانش آموزان دخترکمتوانذهنی اجرا شود.
Sobhi A, Aboutorabi K. The Effectiveness of "Cognitive-Behavioral Play Therapy" on Working Memory, Creativity and Cognitive Regulation Emotion of Female Students with Intellectual Disability in Zanjan City. JHPM 2025; 14 (3) :27-43 URL: http://jhpm.ir/article-1-1844-fa.html
صبحی افسانه، ابوترابی کیمیا. اثربخشی «بازی درمانی شناختی- رفتاری» بر حافظه فعال، تفکر خلاق و نظمجویی شناختی هیجان روی دانش آموزان دخترکمتوانذهنی شهر زنجان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (3) :27-43