پیشبینی همجوشی شناختی بر اساس سبک دفاعی و روابط موضوعی با میانجیگری وجدان تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
|
آذین فرتاش ، افسانه صبحی  |
|
|
چکیده: (111 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین اقشار جامعه، نقش اساسی در پیشرفت کشور دارند. از این رو توجه به مسائل و مشکلات روانشناختی آنها، اهمیت بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی همجوشی شناختی بر اساس سبک دفاعی و روابط موضوعی با میانجیگری وجدان تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان (در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از این جامعه بر اساس جدول Morgan 375 تن با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه جمعیت شناختی، «پرسشنامه همجوشی شناختی» (Cognitive Fusion Questionnaire)، «پرسشنامه سبک دفاعی» (Defense Style Questionnaire)، «سیاهه روابط موضوعی بل» (Bell Object Relation Inventory) و «پرسشنامه وجدان تحصیلی» (Academic Conscience Questionnaire) بود. برای روایی ابزارها به پژوهشهای پیشین اکتفا شد و پایایی به روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. دادههای به دست آمده در نرم افزارهای اسپیاساس نسخه 27 و آموس نسخه 25 تحلیل شد.
یافته ها: الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری از برازش مطلوبی برخوردار بود. همجوشی شناختی با سبک دفاعی رشد یافته همبستگی منفی و معنا دار (343/0-=R)، و با سبک رشد نایافته (367/0=R) و روانرنجور (315/0=R) همبستگی مستقیم، مثبت و معنادار دارد. همچنین مسیر روابط موضوعی به همجوشی شناختی (300/0=R)، مسیر وجدان تحصیلی به همجوشی شناختی (355/0-=R)، مسیر سبک دفاعی به وجدان تحصیلی (در مولفههای رشدیافته، رشدنایافته و روانرنجور به ترتیب 366/0، 369/0-، 364/0-) داشت. در نهایت مسیر روابط موضوعی به وجدان تحصیلی (397/0-=R) دارای همبستگی غیرمستقیم، منفی و معنا دار بودند. سبک دفاعی و روابط موضوعی، هم به طور مستقیم و هم از طریق وجدان تحصیلی با همجوشی شناختی همبستگی غیرمستقیم و منفی دارند.
نتیجهگیری: سبک دفاعی، روابط موضوعی و وجدان تحصیلی به طور مستقیم توانایی پیشبینی همجوشی شناختی را دارند. همچنین نقش میانجی وجدان تحصیلی نیز در این رابطه تایید شد. پیشنهاد میگردد برای افزایش سطح آگاهی دانشجویان از سبک دفاعی، روابط موضوعی و وجدان تحصیلی خود، سمینارها و کارگاههای آموزشی در قالب دورههای متوالی برگزار شده و تاثیر مهم آنها بر همجوشی شناختی تاکید گردد.
|
|
واژههای کلیدی: همجوشی شناختی، سبک دفاعی، روابط موضوعی، وجدان تحصیلی، دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 419 kb]
(31 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت دریافت: 1403/8/9 | پذیرش: 1403/9/19 | انتشار: 1404/4/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|