گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، e.alidoust@ut.ac.ir
چکیده: (426 مشاهده)
مقدمه: مدرسه همواره کانون تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده و تاثیرات مهمی در پویایی علمی جامعه دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای طرح مدرسه پویا انجام شد.
روش کار: پژوهش کیفی حاضر به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جمع آوری داده ها با مصاحبه های نیمه-ساختاریافته انجام شد و روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی بود. داده ها با مصاحبه از 17 تن از خبرگان آشنا به مباحث طرح مدرسه پویا، جمع آوری شد. تحلیل داده ها در نرم افزار ان ویوو نسخه 10 انجام شد.
یافته ها: در مجموع 6 کد انتخابی تحت عنوان (شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخله گر، راهبردها، پیامدها)، 11 کد محوری و 46 کد باز جهت توسعه پدیده اصلی ایجاد شد. بعلاوه، پایایی مصاحبه ها به روش مطالعه توافق درون موضوعی 79/0 بدست آمد.
نتیجه گیری: 6 کد انتخابی شامل شرایط علی (زیرساخت ها)، زمینه (آموزش و بودجه)، پدیده (فرهنگ سازی، ارزیابی)، شرایط مداخله گر (خلاقیت و نوآوری)، راهبردها (همکاری بین بخشی، برنامه ریزی) و پیامدها (افزایش شادابی، کاهش خشونت، ارتقای سطح سلامت) می باشد. لذا، پیشنهاد می شود در مدارس سراسر کشور از طرح مدرسه پویا استفاده گردد.
Mokhtari Hizji F, Ali Dost Qahfarkhi E, Drodian M A A, Bagheri S. Identifying the Factors Affecting the Implementation of the Dynamic School Plan: A Grounded Theory Study. JHPM 2023; 12 (2) :1-16 URL: http://jhpm.ir/article-1-1574-fa.html
مختاری هیزجی فریده، علیدوست قهفرخی ابراهیم، درودیان محمد علی اصغر، باقری سارا. شناسایی عوامل موثر بر اجرای طرح مدرسه پویا: مطالعه داده بنیاد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1402; 12 (2) :1-16