گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.( نویسنده مسؤول). ، S_Sabzevari@kmu.ac.ir
چکیده: (21631 مشاهده)
مقدمه:آسم
شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی است که بر کیفیت زندگی بیماران و خانوادههای آنها تاثیر میگذارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر
کیفیت زندگی کودکانسن مدرسه مبتلا به آسم انجام
شد.
موادوروش ها:
این پژوهش یک مطالعۀ نیمهتجربی است که 172 کودک 12-6 ساله مبتلا به آسم به صورت
نمونهگیری در دسترس انتخاب و براساس مراجعه به کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان افضلی پور کرمان به دو گروه مداخله و کنترل
تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات جمیت شناسی و "پرسشنامه
کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم" “PAQLQ: Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire” بود. روایی محتوای
ابزار با نظر سنجی از 10 نفر از صاحب نظران و
پایایی با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (80/0) مورد تایید قرار گرفت. الگوی
توانمندسازی شامل 4 مرحله (افزایش دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق
بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه مداخله اجرا و پرسشنامهها قبل و بعد
از مداخله تکمیل گردیدند. برای تحلیل دادهها از SPSS نسخه 16 استفاده
شد.
یافتهها: قبل از مداخله دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت
شناسی و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان شدند. اختلاف معناداری بعد از مداخله از
نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی مختص آسم بین دو گروه مشاهده گردید (05/0P<). بعلاوه، قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله از نظر نمرات کیفیت
زندگی تفاوت معناداری (001/0P<) مشاهده شد.
نتیجهگیری: اجرای الگوی توانمندسازی خانوادهمحور در افزایش کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه
مبتلا به آسم در ابعاد مختلف نشانههای جسمی، محدودیت فعالیت و
عملکرد عاطفی موثر بود. لذا پیشنهاد میشود برای سایر
بیماریها نیز اجرا شود.
Rajabi R, Sabzevari S, Borhani F, Haghdoost A, Bazargan N. The effect of family-centered Empowerment Model on quality of life school age children with asthma. JHPM 2013; 2 (4) :7-15 URL: http://jhpm.ir/article-1-232-fa.html
رجبی راحله، سبزواری سکینه، برهانی فریبا، حقدوست علی اکبر، بازرگان نسرین. تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (4) :7-15