روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mohamadmoghadamnia@yahoo.com
چکیده: (1759 مشاهده)
مقدمه: افرادی که از سبک دلبستگی ایمن و طرحوارههای کمتری برخوردارند، با بهکارگیریمهارتهای بین فردی و مهارتهای اجتماعی، میتوانند جایگاه خود را در میانمراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالانپیدا کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی با مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران (علوم و تحقیقات، تهران مرکز، تهران جنوب، تهران شمال، تهران شرق، تهران غرب) در سال 1399 تشکیل میدادند که از میان آن ها 300 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جمعیتشناختی، "نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه" (EarlyMaladaptive Schema Questionnaire)، "پرسشنامه سبکهای دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire)و "پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بینفردی" (Interpersonal CommunicationSkills Questionnaire) و "پرسشنامه ارزشیابی مهارتهای اجتماعی"(Evaluation of Social Skills Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازهگیری شد. تحلیل دادهها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد. یافتهها: مهارتهایبینفردی در 2 مولفه خودگردانی و اجرا و دیگر جهتمندی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه)به همراه سبک دلبستگی ایمن همبستگی دارند(05/0>P)، اما همبستگی سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و 3 مولفه بریدگی، محدودیت های مختل و گوش به زنگی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه)و مهارتهایبینفردی رد میشود (05/0<P). قویترین همبستگی مهارتهایبینفردی و سبک دلبستگی ایمن با ضریب همبستگی620/0 است. از 3 سبک دلبستگی و 5 مولفه طرحوارهها، فقط همبستگی 2 سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهایاجتماعی تایید شد(05/0>P). اما همبستگی تمامی 5 مولفه طرحوارهها و همبستگی سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و مهارتهایاجتماعی رد شد (05/0<P). نتیجهگیری: مولفه خودگردانی و اجرا ومولفه دیگرجهتمندی و سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهای اجتماعی و بینفردیهمبستگی دارند. با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی، پیشنهاد میشود در مداخلات به منظور بهبود مهارتهای بینفردی و اجتماعی دانشجویان از طرحواره درمانی و درمان دلبستگی استفاده شود. کلیدواژهها: ، طرحواره، سبکهای دلبستگی، مهارتهای بینفردی ، مهارتهای اجتماعی، دانشجویان مقدمه: افرادی که از سبک دلبستگی ایمن و طرحوارههای کمتری برخوردارند، با بهکارگیریمهارتهای بین فردی و مهارتهای اجتماعی، میتوانند جایگاه خود را در میانمراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالانپیدا کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی با مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران (علوم و تحقیقات، تهران مرکز، تهران جنوب، تهران شمال، تهران شرق، تهران غرب) در سال 1399 تشکیل میدادند که از میان آن ها 300 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جمعیتشناختی، "نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه" (EarlyMaladaptive Schema Questionnaire)، "پرسشنامه سبکهای دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire)و "پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بینفردی" (Interpersonal CommunicationSkills Questionnaire) و "پرسشنامه ارزشیابی مهارتهای اجتماعی"(Evaluation of Social Skills Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازهگیری شد. تحلیل دادهها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد. یافتهها: مهارتهایبینفردی در 2 مولفه خودگردانی و اجرا و دیگر جهتمندی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه)به همراه سبک دلبستگی ایمن همبستگی دارند(05/0>P)، اما همبستگی سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و 3 مولفه بریدگی، محدودیت های مختل و گوش به زنگی (پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه)و مهارتهایبینفردی رد میشود (05/0<P). قویترین همبستگی مهارتهایبینفردی و سبک دلبستگی ایمن با ضریب همبستگی620/0 است. از 3 سبک دلبستگی و 5 مولفه طرحوارهها، فقط همبستگی 2 سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهایاجتماعی تایید شد(05/0>P). اما همبستگی تمامی 5 مولفه طرحوارهها و همبستگی سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و مهارتهایاجتماعی رد شد (05/0<P). نتیجهگیری: مولفه خودگردانی و اجرا ومولفه دیگرجهتمندی و سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارتهای اجتماعی و بینفردیهمبستگی دارند. با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در مهارتهای بینفردی و مهارتهای اجتماعی، پیشنهاد میشود در مداخلات به منظور بهبود مهارتهای بینفردی و اجتماعی دانشجویان از طرحواره درمانی و درمان دلبستگی استفاده شود.
Barekat A, Moghaddamnia M M. Correlation of Early Maladaptive Schemas and Attachment Styles with Interpersonal and Social Skills in Students of Islamic Azad Universities of Tehran. JHPM 2023; 13 (1) :77-90 URL: http://jhpm.ir/article-1-1487-fa.html
برکت ارسلان، مقدم نیا محمد مهدی. همبستگی طرحواره های ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی با مهارتهای بین فردی و اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1402; 13 (1) :77-90