[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 64-75 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر
سیما خامدی ، غلامحسین انتصار فومنی ، مسعود حجازی ، مجتبی امیری مجد
دانشکده روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. ، ghfoumany@yahoo.com
چکیده:   (813 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی ایفا می کند و بر انتخاب تکلیف، تلاش، استقامت، امتناع و پیشرفت افراد تاثیر می گذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسئله" بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شد. 
روش کار: روش پژوهش  نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد ابهر در سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 130تن بودند. براساس جدول Krejcie & Morgan 100 تن از آن ها بصورت تصادفی منظم انتخاب  و از بین افرادی که نمره پایین تر از  نمره برش (80)  در "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج"  (College Academic Self-Efficacy Scale) کسب کرده بودند انتخاب شدند. 45 تن در سه گروه (دو گروه مداخله) و یک گروه کنترل بصورت تصادفی جایگزین شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. آزمودنی‌های گروه‌ مداخله 1 در جلسات آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت"  در 10 جلسه 90 دقیقه ای و گروه مداخله 2، در جلسات آموزشی "یادگیری مبتنی بر مسئله" در 7 جلسه  90 دقیقه ای و در هر هفته یک بار شرکت کردند. پس از پایان جلسات، پس آزمون و 3 ماه بعد پیگیری برای هر 3 گروه "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" تکمیل شد. داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. 
یافته ها: آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت"  و "یادگیری مبتنی بر مسئله" موجب افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی شرکت کننده در گروه های مداخله و  در طی زمان های مختلف نسبت به گروه کنترل متفاوت بودند (P≤0/01).  اما بین دو گروه "راهبردهای آموزش فراشناخت"  و  " یادگیری مساله محور"  تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد (P <0/05).
نتیجه گیری: آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسئله" موجب افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می شود. پیشنهاد می شود متخصصان آموزشی از این 2 روش آموزش گروهی جهت ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، راهبردهای آموزش فراشناخت، یادگیری مبتی بر مسئله.
متن کامل [PDF 325 kb]   (413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت تیروی انسانی
دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/9/19 | انتشار: 1400/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khamedi S, entesar foumany G. Comparison of the Effectiveness of “Metacognitive Teaching Strategies” and” Problem-Based Learning” on the Academic Self-Efficacy of Psychology Students of Abhar Azad University. JHPM. 2021; 10 (2) :64-75
URL: http://jhpm.ir/article-1-1113-fa.html

خامدی سیما، انتصار فومنی غلامحسین، حجازی مسعود، امیری مجد مجتبی. مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (2) :64-75

URL: http://jhpm.ir/article-1-1113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331