استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، Na.Ghashghaeizadeh@iau.ac.ir
چکیده: (110 مشاهده)
مقدمه: برای بسیاری از اعضای هیأت علمی، تاکید بر کارآفرینی ممکن است با رسالت اصلی دانشگاه که تولید دانش و انتقال آن است، در تعارض باشد. پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رسالت شغلی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر اصفهان با رویکرد کارآفرینی انجام شد.
روش کار: پژوهش کیفی حاضر به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، شامل اعضای هیأتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر اصفهان در سال 1403-1402 بودند. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به روش گلولهبرفی انتخاب شدند. جمعآوری دادههای پژوهش با مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. برای سنجش روایی یافتهها از 4 معیار اعتبارپذیری، تعمیمپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری و برای سنجش پایایی مصاحبهها از آزمون هولستی استفاده گردید. تحلیل دادهها با روش کدگذاری 3 گانه باز، محوری و انتخابی انجام شد.
یافته ها: 6 کد انتخابی تحتعنوان مولفههای (شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) و 21 کد محوری و 128 کد باز شناسایی شدند.
نتیجه گیری: الگوی نهایی بیانگر این است که از 6 کد انتخابی و 21 کد محوری میتواند رسالت شغلی اعضای هیاتعلمی را با رویکرد کارآفرینی فراهم سازد. پیشنهاد میشود دانشگاهها با درنظر گرفتن الگوی طراحی شده، بستر مناسب برای گسترش کارافرینی اعضای هیاتعلمی را در دانشگاهها فراهم سازند.
jazini S, Ghashghaeizadeh N, Saidian N. Developing a Model of the Career Calling of Faculty Members of Islamic Azad Universities of Isfahan with an Entrepreneurial Approach: Grounded Theory. JHPM 2025; 14 (2) :14-30 URL: http://jhpm.ir/article-1-1837-fa.html
جزینی شیما، قشقایی زاده نصرالله، سعیدیان نرگس. طراحی الگوی رسالت شغلی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر اصفهان با رویکرد کارآفرینی: مطالعه داده بنیاد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1404; 14 (2) :14-30