[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 83-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی دوره متوسطه
حسین حافظی ، علیرضا مرآتی
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، Alirezamerati60@yahoo.com
چکیده:   (1313 مشاهده)
مقدمه: افسردگی از شایعترین اختلالات روانی است که شیوع رو به رشد آن در بین دانش آموزان به یک نگرانی تبدیل شده است. هدف پژوهش  حاضر تعیین تاثیر "بازخوردهای اصلاحی معلم" بر ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی شهرستان کنگاور بود.
روش کار: این پژوهش به صـورت نیمه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.  نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش آمـوزان دختـر دوره متوسطه با نشانگان افسردگی یعنی کسب نمره بالاتر از نقطه برش 18 از 63 در "سیاهه افسردگی بک2" ( Beck Depression Inventory-II) شـهرستان کنگاور (استان کرمانشاه) بود. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخـاب و بـا استفاده از روش تصـادفی ساده به شیوه قرعه کشی در گـروه هـای مداخله "ارائه بازخوردهای اصلاحی معلم" (20 تن) و کنترل (20 تن) گمارده شـدند. 
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس ابراز وجود" (Assertiveness Scale) و "مقیاس نشاط ذهنی"(Mental Vitality Scale) در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. برای گروه مداخله به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای، "بازخوردهای اصلاحی معلم" دریافت کردند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع               مداخله ای دریافت نکردند. داده های در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته ها: تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان داد (01/0>P). یافته ها حاکی از آن بود که میزان ابراز وجود و نشاط ذهنی گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (01/0>P).
نتیجه گیری: "بازخورد اصلاحی معلم" بر میزان ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان با نشانگان افسردگی اثربخشی مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می شود معلمان از " بازخورد اصلاحی معلم" برای افزایش میزان ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: بازخوردهای اصلاحی معلم، ابراز وجود، نشاط ذهنی، نشانگان افسردگی، دانش آموز دختر.
متن کامل [PDF 323 kb]   (687 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1400/9/27 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi H, Merati A. The Effect of "Teachers' Corrective Feedback" on the Expression and Mental Vitality of Female Students with Depression Syndrome in High School. JHPM 2022; 11 (2) :71-83
URL: http://jhpm.ir/article-1-1482-fa.html

حافظی حسین، مرآتی علیرضا. تاثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی دوره متوسطه. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (2) :71-83

URL: http://jhpm.ir/article-1-1482-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645