مقایسه اثربخشی «گروه درمانی شناختی- رفتاری» با «گروه درمانی وجودی» بر روابط مادر- فرزند مادران کودکان استثنائی
|
نیره غلامی ، عبدالله شفیع آبادی ، محمد محمدی پور ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabady@yahoo.com |
|
چکیده: (1974 مشاهده) |
مقدمه: زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن می شود و اصلی ترین منبع ارتباطی برای آدمی والدین هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی "گروه درمانی شناختی -رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" بر روابط مادر- فرزند مادران کودکان استثنائی در سال1398 بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مادران دارای کودکان استثنائی شهرستان قرچک در استان تهران بود که دارای کودک مقطع ابتدایی دارای سن 6 الی 12 سال بودند که براساس آمار 150 تن بودند. ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی و "ارزشیابی رابطه مادر- کودک" (Mother-Child Relationship Evaluation) بود. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. پیش آزمون بر روی 150 تن "ارزشیابی رابطه مادر- کودک" اجرا شد. از بین 58 تن از مادرانی که دارای مشکل ارتباطی بودند (معنی نمره کمتر تر از 140 از نمره 240)، 36 تن به صورت تصادفی ساده انتخاب و در 3 گروه هر کدام 12 تن بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه های مداخله در 8 جلسه 90 دقیقه ای با روش "گروه درمانی شناختی- رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" مورد مداخله گروه درمانی قرار گرفتند. هر سه گروه "ارزشیابی رابطه مادر- کودک" را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پس از یک ماه پیگیری تکمیل کردند. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته ها: رابطه مادر - فرزندی در "گروه درمانی شناختی- رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" و کنترل تفاوت وجود دارد. نتایج مقایسه زوجی نشان داد تفاوت نمره بین "گروه درمانی شناختی -رفتاری" بر "رابطه مادر -فرزندی" و گروه کنترل معنادار بود. علاوه بر، این تفاوت نمره "گروه درمانی وجودی" و گروه کنترل نیز معنادار بود (01/0≥P). ولی تفاوت معناداری بین نمره در "گروه درمانی شناختی - رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" وجود نداشت. همچنین مقایسه درون گروهی نشانگر پایداری نتایج در طول زمان بود.
نتیجه گیری: "گروه درمانی شناختی- رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" می تواند موجب بهبود روابط مادر- فرزندی درمادران کودکان استثنائی شود دهد. بنابراین، مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای بهبود روابط مادر- فرزندی استفاده کنند.
|
|
واژههای کلیدی: گروه درمانی، شناختی رفتاری، درمان وجودی، روابط مادر – فرزندی. |
|
متن کامل [PDF 306 kb]
(1059 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی دریافت: 1400/4/21 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|