دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabady@yahoo.com
چکیده: (2154 مشاهده)
مقدمه: زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن می شود و اصلی ترین منبع ارتباطی برای آدمی والدین هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی "گروه درمانی شناختی -رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" بر روابط مادر- فرزند مادران کودکان استثنائی در سال1398 بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مادران دارای کودکان استثنائی شهرستان قرچک در استان تهران بود که دارای کودک مقطع ابتدایی دارای سن 6 الی 12 سال بودند که براساس آمار 150 تن بودند. ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی و "ارزشیابی رابطه مادر- کودک" (Mother-Child Relationship Evaluation) بود. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. پیش آزمون بر روی 150 تن "ارزشیابی رابطه مادر- کودک" اجرا شد. از بین 58 تن از مادرانی که دارای مشکل ارتباطی بودند (معنی نمره کمتر تر از 140 از نمره 240)، 36 تن به صورت تصادفی ساده انتخاب و در 3 گروه هر کدام 12 تن بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه های مداخله در 8 جلسه 90 دقیقه ای با روش "گروه درمانی شناختی- رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" مورد مداخله گروه درمانی قرار گرفتند. هر سه گروه "ارزشیابی رابطه مادر- کودک" را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پس از یک ماه پیگیری تکمیل کردند. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته ها: رابطه مادر - فرزندی در "گروه درمانی شناختی- رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" و کنترل تفاوت وجود دارد. نتایج مقایسه زوجی نشان داد تفاوت نمره بین "گروه درمانی شناختی -رفتاری" بر "رابطه مادر -فرزندی" و گروه کنترل معنادار بود. علاوه بر، این تفاوت نمره "گروه درمانی وجودی" و گروه کنترل نیز معنادار بود (01/0≥P). ولی تفاوت معناداری بین نمره در "گروه درمانی شناختی - رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" وجود نداشت. همچنین مقایسه درون گروهی نشانگر پایداری نتایج در طول زمان بود.
نتیجه گیری: "گروه درمانی شناختی- رفتاری" و "گروه درمانی وجودی" می تواند موجب بهبود روابط مادر- فرزندی درمادران کودکان استثنائی شود دهد. بنابراین، مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای بهبود روابط مادر- فرزندی استفاده کنند.
Gholami N, Shafiabadi A, Mohammadipour M. Comparison of the Effectiveness of "Cognitive-Behavioral Group therapy" with "Existential Group Therapy" on Mother-Child Relationships of Mothers of Exceptional Children. JHPM 2021; 10 (3) :136-149 URL: http://jhpm.ir/article-1-1418-fa.html
غلامی نیره، شفیع آبادی عبدالله، محمدی پور محمد. مقایسه اثربخشی «گروه درمانی شناختی- رفتاری» با «گروه درمانی وجودی» بر روابط مادر- فرزند مادران کودکان استثنائی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1400; 10 (3) :136-149