همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران
|
سعید اصغری گنجی ، محمدرضا اسماعیلی ، زهرا حاجی انزهایی |
مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران ، ایران ، Dr.m.esmaeili@gmail.com |
|
چکیده: (3240 مشاهده) |
مقدمه: انواع شبکههای اجتماعی تاثیرات عمیق و گوناگونی را بر زندگی افراد جامعهی بشری بخصوص نوجوانان و جوانان داشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 422 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکارآمدی عمومی" (General Self-Efficacy Scale)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "پرسشنامه اندازهگیری انگیزه پیشرفت" (A Questionnaire Measure of Achievement Motivation) استفاده شد. روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی و روایی همگرا و پاپایی (آلفا کرونباخ) ابزار ها بررسی و تایید شد. همچنین تحلیل دادهها به وسیله نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و پی ال اس نسخه 2.3 انجام گرفت.
یافتهها: همبستگی متغیرهای خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی مستقیم و مثبت و با اعتیاد به شبکههای اجتماعی به منفی و مستقیم بوده که به لحاظ آماری معنادار است (05/0≥P).
نتیجهگیری: بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی با خودکارامدی و بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. پیشنهاد میگردد که مدیران و مسئولین آموزش و پرورش، با آموزش، دانشآموزان را با مضرات و اثرات سو آن آشنا نموده و شیوههای کاهش و از بین بردن اعتیاد به شبکههای اجتماعی را آموزش دهند.
|
|
واژههای کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی، اعتیاد به شبکههای اجتماعی. |
|
متن کامل [PDF 412 kb]
(1935 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|