[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 32-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان: مطالعه کیفی
معصومه شاکری ، سعاد محفوظ پور ، خلیل علی محمدزاده ، ناصر آزاد ، امیر نجفی
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصمومیت ها، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، smahfoozpour@yahoo.com
چکیده:   (4258 مشاهده)
مقدمه: در جهان رقابتی ارائه خدمات سلامت مشتری محور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. یکی از حوزه‌های مهم نظام سلامت کشورها، تأمین بهینه خدمات مورد نیاز مادران باردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی فنومنولوژی (پدیدار شناسی) می‌باشد. روش گردآوری داه ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که در راستای درک ماماها، پزشکان و مادران باردار و همراهان آن‌ها از مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار انجام گرفت. در این مطالعه از مصاحبه فردی استفاده شد. در مجموع 57 مصاحبه انجام شد و نظرات 10 نفر از پزشکان،10 نفر از ماماها، 7 پرستار، 15 بیمار و 15 همراه بیمار ضبط و مکتوب شد. روش نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف بود، در این مطالعه مصاحبه‌ها تا زمان دستیابی به مفاهیم غنی و عدم استخراج داده‌های جدید ادامه یافت.
یافته‌ها: مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار دارای طبقات اصلی دسترسی و مقبولیت، حفظ شأن و منزلت، پذیرش مسئولیت، حمایت بود. طبقات فرعی شامل دسترسی فیزیکی و مالی، پاسخگویی فرهنگی و اجتماعی، حریم شخصی و احترام و استقلال، ارتباط مطلوب و ارائه مراقبت با کیفیت و استاندارد، مراقبت قانونی، تعهد و پاسخگویی و درک نیازها و ارتقای آگاهی و پشتیبانی از مادر و نیز حفاظت از ایمنی و تأمین و استمرار مراقبتها و در نهایت پیگیری و هماهنگی می‌باشد.
نتیجه گیری: مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار در بر گیرنده مراقبت‌هایی است که مبتنی بر دسترسی، مقبولیت و رعایتشان و منزلت مادران باردار در کنار پذیرش مسئولیت و حمایت از مددجو می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد برنامه ریزان سیاست‌های سلامت مادران، مفاهیم فوق را جهت طراحی و تدوین سیاست‌ها و برنامه ریزی خدمات مراقبتی از مادران مد نظر قرار دهند.
 
واژه‌های کلیدی: مشتری مداری، خدمات سلامت، مادران باردار، پدیدار شناسی
متن کامل [PDF 599 kb]   (1959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1397/4/11 | انتشار: 1397/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeri M, Mahfoozpour S, Alimohammadzadeh K, Azad N, Najafi A. Exploring of Customer Orientation in Pregnant Mothers' Health Services from the Perspective of Stakeholders: A Qualitative Study. JHPM 2018; 7 (4) :24-32
URL: http://jhpm.ir/article-1-948-fa.html

شاکری معصومه، محفوظ پور سعاد، علی محمدزاده خلیل، آزاد ناصر، نجفی امیر. تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان: مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (4) :24-32

URL: http://jhpm.ir/article-1-948-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645