[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان: مطالعه کیفی
معصومه شاکری ، سعاد محفوظ پور ، خلیل علی محمدزاده ، ناصر آزاد ، امیر نجفی
دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصمومیت ها، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، smahfoozpour@yahoo.com
چکیده:   (56 مشاهده)
مقدمه: در جهان رقابتی ارائه خدمات سلامت مشتری محور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. یکی از حوزه‌های مهم نظام سلامت کشورها، تأمین بهینه خدمات مورد نیاز مادران باردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی فنومنولوژی (پدیدار شناسی) می‌باشد. روش گردآوری داه ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که در راستای درک ماماها، پزشکان و مادران باردار و همراهان آن‌ها از مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار انجام گرفت. در این مطالعه از مصاحبه فردی استفاده شد. در مجموع 57 مصاحبه انجام شد و نظرات 10 نفر از پزشکان،10 نفر از ماماها، 7 پرستار، 15 بیمار و 15 همراه بیمار ضبط و مکتوب شد. روش نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف بود، در این مطالعه مصاحبه‌ها تا زمان دستیابی به مفاهیم غنی و عدم استخراج داده‌های جدید ادامه یافت.
یافته‌ها: مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار دارای طبقات اصلی دسترسی و مقبولیت، حفظ شأن و منزلت، پذیرش مسئولیت، حمایت بود. طبقات فرعی شامل دسترسی فیزیکی و مالی، پاسخگویی فرهنگی و اجتماعی، حریم شخصی و احترام و استقلال، ارتباط مطلوب و ارائه مراقبت با کیفیت و استاندارد، مراقبت قانونی، تعهد و پاسخگویی و درک نیازها و ارتقای آگاهی و پشتیبانی از مادر و نیز حفاظت از ایمنی و تأمین و استمرار مراقبتها و در نهایت پیگیری و هماهنگی می‌باشد.
نتیجه گیری: مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار در بر گیرنده مراقبت‌هایی است که مبتنی بر دسترسی، مقبولیت و رعایتشان و منزلت مادران باردار در کنار پذیرش مسئولیت و حمایت از مددجو می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد برنامه ریزان سیاست‌های سلامت مادران، مفاهیم فوق را جهت طراحی و تدوین سیاست‌ها و برنامه ریزی خدمات مراقبتی از مادران مد نظر قرار دهند.
 
واژه‌های کلیدی: مشتری مداری، خدمات سلامت، مادران باردار، پدیدار شناسی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakeri M, Mahfoozpour S, Alimohammadzadeh K, Azad N, Najafi A. Exploring of Customer Orientation in Pregnant Mothers' Health Services from the Perspective of Stakeholders: A Qualitative Study. JHPM. 2018; 7 (4)
URL: http://jhpm.ir/article-1-948-fa.html

شاکری معصومه، محفوظ پور سعاد، علی محمدزاده خلیل، آزاد ناصر، نجفی امیر. تبیین مشتری مداری در خدمات سلامت مادران باردار از دیدگاه ذی نفعان: مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (4)

URL: http://jhpm.ir/article-1-948-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752