[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 30-34 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس "الگوی کرک پاتریک"
مرضیه زارع ، فاطمه ویزشفر
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، vizeshfarf@sums.ac.ir
چکیده:   (158 مشاهده)
مقدمه: هر برنامه آموزشی در گذر زمان نیاز به تغییر و اصلاح و ارزشیابی دارد. با توجه به اهمیت آموزش و لزوم استفاده از روش های اثر بخش و چند بعدی ارزشیابی، این مطالعه با هدف ارزشیابی اثر بخشی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس "الگوی کرک پاتریک" انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی درنیمه دوم سال 1396، به روی30 داوطلب سلامت یکی از مراکز جامع سلامت شیراز که در برنامه آموزشی مرتبط با  کتاب مقاومت به آنتی بیوتیک ها شرکت کرده بودند، انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود. قسمت اول مشخصات جمعیت شناسی نمونه ها و قسمت دوم آن "پرسشنامه  بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد در زمینه مقاومت به آنتی بیوتیک ها" (Resistance Questionnaire Knowledge, Attitude and Practice about Antibiotics) طراحی شده توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بود. پرسشنامه ابتدا به عنوان پیش آزمون توسط داوطلبان تکمیل شد، سپس طی سه جلسه مطالب آموزشی  با استفاده از سخنرانی به همراه پرسش و پاسخ و بحث در گروه های کوچک به داوطلبان ارائه گردید. در انتها کل برنامه آموزشی با استفاده از "الگوی کرک پاتریک" (Kirkpatrick’s Model) مورد ارزشیابی قرار گرفت. داده ها توسط اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل گردید.
یافته‌ها: در سطح یک "الگوی کرک پاتریک" اکثریت داوطلبان در کل ازشرکت در این دوره رضایت داشتند (8/56درصد). در سطح دوم دانش داوطلبان بطور معنی داری افزایش داشت و میانگین نمره دانش از (02/1± 9/3 به 5/0±6/4) افزایش داشت (1/000 > P) که نشان دهنده موثر بودن  ارزشیابی بر اساس "الگوی کرک پاتریک"  بود.
نتیجه گیری: داوطلبان از ابعاد مختلف اجرای برنامه و آموزش دریافت شده، رضایت داشته و دانش آن ها افزایش یافته بود.  لذا "الگوی کرک پاتریک" روش برای ارزشیابی برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: داوطلبان، الگوی کرک پاتریک، ارزشیابی
متن کامل [PDF 728 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare M, Vizeshfar F. Evaluation of Health Education Volunteering Program based on "Kirkpatrick Model". JHPM. 2019; 8 (1) :30-34
URL: http://jhpm.ir/article-1-946-fa.html

زارع مرضیه، ویزشفر فاطمه. ارزشیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت بر اساس "الگوی کرک پاتریک". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 8 (1) :30-34

URL: http://jhpm.ir/article-1-946-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921