دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران ، hrsamadifard@ymail.com
چکیده: (4105 مشاهده)
مقدمه: هوش معنوی و هوش هیجانی یک پیش بینی کننده برای تندرستی در دانشجویان محسوب میشوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی تندرستی معنوی با هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی- همبستگی است که بر روی 382 نفر از دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی در سال تحصیلی 1396-1395 که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل"مقیاس تندرستی معنوی" (Spiritual Well-Being Scale) "مقیاس هوش معنوی کینگ" (King's Spiritual Intelligence Scale) و "پرسشنامه هوش هیجانی" (Emotional Intelligence Questionnaire) بود. روایی و پایایی ابزارها در مطالعات قبلی اثبات شده است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اس پی اس اس نسخه 18 تحلیل شدند.
یافتهها: بین هوش معنوی (59/0 = r) و هوش هیجانی (55/0 = r) با تندرستی معنوی در بین دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون گام بهگام نشان داد که هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان، تندرستی معنوی آنان را پیشبینی میکنند (05/0P<).
نتیجه گیری: هوش معنوی و هیجانی از متغیرهای مرتبط با تندرستی معنوی دانشجویان بوده و توانایی پیشبینی آن را دارند. پیشنهاد میشود سیاستگذاران و مجریان برنامههای آموزشی با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و اتخاذ راهبردهای مؤثر زمینه ارتقای تندرستی معنوی دانشجویان را در طول دوران تحصیل فراهم سازند.
Aghajani S, Samadifard H. Correlation of Spiritual Well-Being with Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Students at Mohaghegh Ardebili University. JHPM 2019; 8 (4) :1-7 URL: http://jhpm.ir/article-1-931-fa.html
آقاجانی سیف اله، صمدی فرد حمیدرضا. همبستگی تندرستی معنوی با هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1398; 8 (4) :1-7