دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_dabbaghi@yahoo.com
چکیده: (3420 مشاهده)
مقدمه: "طرح سلامت یار" یکی از طرحهای نظام سلامت است که اثربخشی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف همبستگی پاسخگویی اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات در "طرح سلامت یار" مرکز پزشکی آموزشی درمانی امام حسین تهران انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، ۳۸۴ نفر از مراجعان مرکز سلامت آموزشی درمانی امام حسین تهران به روش نمونهگیری در دسترس شرکت کردند. دادهها با استفاده از "پرسشنامه ارزشیابی طرح سلامت یار" (Health Assistant Plan Evaluation Questionnaire) که در پژوهش حاضر طراحی شده، جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه با روش روایی محتوا، صوری و روایی سازه از طریق تحلیل اکتشافی تأیید شد. پایایی ابزار با روش همسانی درونی و محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها توسط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 تحلیل شد.
یافتهها: بین پاسخگویی اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات ارتباط معنی دار و مثبت وجود داشت (562/0 = r و 001/0 = P). میانگین نمرات ابعاد رعایتشان انسانی، خود مختاری، کیفیت تسهیلات اساسی، دسترسی به حمایتهای، وضوح ارتباطات و جنبههای رفتاری کمتر از متوسط بود. میانگین ابعاد رازداری و محرمانگی، حق انتخاب درمانگر، تجهیزات و امکانات فیزیکی، بهداشت محیط، دسترسی و مراقبت بیشتر از متوسط بود.
نتیجهگیری: بین پاسخگویی اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات در مرکز پزشکی آموزشی درمانی امام حسین تهران همبستگی وجود داشت. پیشنهاد میشود برنامهریزان و مسئولین بخش سلامت، دو اصل مهم پاسخگویی اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات را مورد توجه قرار دهند.
Seyfi far V, Dabbaghi F, Khademloo M. Correlation between Social Accountability and Quality of Service Delivery in "Health Assistant Plan" of Imam Hossein Medical Education Center, Tehran. JHPM 2018; 7 (4) :56-64 URL: http://jhpm.ir/article-1-902-fa.html
سیفی فر وجیهه، دباغی فاطمه، خادملو محمد. همبستگی پاسخگویی اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات در "طرح سلامت یار" مرکز پزشکی آموزشی درمانی امام حسین تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (4) :56-64