[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 5 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 15-22 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی
رضیه غضبان زاده، زهرا دشت بزرگی
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده:   (60 مشاهده)
مقدمه: معلمان مدارس استثنایی به‌دلیل مشکلات زیاد دانش‌آموزان، نیازمند بهبود ویژگی‌های مثبت روانشناختی به‌ویژه بهزیستی ذهنی می‌باشند. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش همه معلمان مدارس استثنایی اهواز در سال 96-1395 بودند که از میان آن‌ها 120 نفر با روش نمونه‌گیری تصافی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها توسط "پرسشنامه بهزیستی ذهنی" (Subjective Well-being Questionnaire)، "نیمرخ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت" (Health-Promoting Lifestyle Profile)، "پرسشنامه تعارض کار-خانواده" (Work-Family Conflict Questionnaire) و "پرسشنامه رضایت شغلی" (Job Satisfaction Questionnaire) را جمع آوری شد. داده‌ها با نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد.
یافته‌ها: سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت (476/0 = r) و رضایت شغلی (263/0 = r) با بهزیستی ذهنی همبستگی مثبت و معنادار داشت. از طرف دیگر، و تعارض کار-خانواده (301/0- = r) با بهزیستی ذهنی همبستگی منفی و معنادار داشت. همچنین متغیرهای سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی توانستند به‌طورمعناداری 6/32 درصد از تغییرات بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی را پیش‌بینی کنند. در این پیش‌بینی سهم سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0 > P).
نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت متغیرهای سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در پیش‌بینی بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی بود. لذا پیشنهاد می‌شود مشاوران، روانشناسان بالینی و درمانگران از طریق افزایش سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت و رضایت شغلی و کاهش تعارض کار-خانواده میزان بهزیستی ذهنی معلمان مدارس استثنایی را بهبود بخشند.
 
واژه‌های کلیدی: بهزیستی ذهنی، سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده، رضایت شغلی، معلمان مدارس استثنایی
متن کامل [PDF 675 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazbanzadeh R, DashtBozorgi Z. Predicting Subjective Well-Being Based on Health Promoting Lifestyle, Work-Family Conflict and Job Satisfaction among Exceptional School Teachers. JHPM. 2018; 7 (5) :15-22
URL: http://jhpm.ir/article-1-880-fa.html

غضبان زاده رضیه، دشت بزرگی زهرا. پیش‌بینی بهزیستی ذهنی بر اساس سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت، تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی در معلمان مدارس استثنایی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1397; 7 (5) :15-22

URL: http://jhpm.ir/article-1-880-fa.html



دوره 7، شماره 5 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781