[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 36-43 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس ویژگی‌های شخصیتی بامیانجیگری هوش هیجانی
هاجر تارویردی زاده ، هایده صابری، حسن پاشاشریفی
دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران ، St.h_tarvardizadeh@riau.ac.ir
چکیده:   (487 مشاهده)

مقدمه: تاب آوری تحصیلی یکی از تاب آوری است که به حیطه پیشرفت تحصیلی در روانشناسی تربیتی مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تاب آوری تحصیلی دانشجویان براساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجیگری هوش هیجانی انجام گرفته است.

روش کار: پژوهش حاضر همبستگی ازطریق الگویابی معادلات ساختاری (Structural Equation Modeling) است که یک روش توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهشی حاضر شامل تمام دانشجویان دانشگاه زنجان می‌باشد که به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 489 نفر انتخاب شدند برای اندازه گیری متغیرها از "سیاهه تاب آوری تحصیلی ساموئلز" (Samuels Academic Resilience Inventory) " پرسشنامه‌های "هوش هیجانی شاته" (Schutte Emotional Intelligence) و "سیاهه شخصیتی نئو فرم کوتاه" (NEO Personality Inventory-Revised) استفاده شد روایی وپایایی این ابزارها درپژوهش های قبلی بررسی شده است. تحلیل داده‌ها با نرم افزارایموس 7 انجام گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد روان رنجور خویی بصورت منفی (171/0- = β، 01/0 > P) وظیفه شناسی بصورت مثبت (411/0- = β، 01/0 > P) تاب اوری تحصیلی را پیش بینی می‌کند. همچنین عامل گشودگی (076/0- = β، 01/0 > P) و توافق پذیری (074/0- = β، 01/0 > P) وبرونگرایی (084/0- = β، 01/0 > P) و همچنین وظیفه شناسی (116/0- = β، 01/0 > P) بطور غیرمستقیم وازطریق هوش هیجانی تاب آوری تحصیلی را میانجیگری می‌کنند. همچنین هوش هیجانی بطور مستقیم (346/0- = β، 01/0 > P) با تاب اوری تحصیلی دانشجویان همبسته بود.

نتیجه گیری: روان رنجورخویی و وظیفه شناسی و هوش هیجانی تاب اوری تحصیلی را پیش بینی می‌کنند. همچنین هوش هیجانی رابطه بین ویژگی‌های توافق پذیری، برونگرایی، گشودگی ووظیفه شناسی را با تاب اوری تحصیلی میانجیگری می‌کند. پیشنهاد می‌شود با آموزش وتقویت هوش هیجانی تاب آوری تحصیلی دانشجویان را بالا برد.

واژه‌های کلیدی: تاب اوری تحصیلی، ویژگی‌های شخصیتی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 817 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarverdizadeh H, Saberi H, Pasha Sharifi H. The Prediction of Academic Resilience on the Basis of Personality Traits with Mediation Emotional Intelligence. JHPM. 2017; 7 (1) :36-43
URL: http://jhpm.ir/article-1-790-fa.html
تارویردی زاده هاجر، صابری هایده، پاشاشریفی حسن. پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس ویژگی‌های شخصیتی بامیانجیگری هوش هیجانی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1396; 7 (1) :36-43

URL: http://jhpm.ir/article-1-790-fa.html

دوره 7، شماره 1 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 790 queries by yektaweb 3463