[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 58-51 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی " مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه"
معصومه ندرلو ، فریده یغمایی ، یدالله محرابی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران ، farideh_y2002@yahoo.com
چکیده:   (5788 مشاهده)

مقدمه: توجه به کیفیت‌زندگی‌کاری یکی از روش‌های حفظ کارکنان برای کسب عملکرد بهتر در محیط کاری می‌باشد. لذا وجود مقیاسی روا و پایا جهت اندازه‌گیری این مفهوم ضروری است. هدف این پژوهش، طراحی و روان سنجی "مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه" است.

روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش روش‌شناسی است که در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفته‌است. نمونه‌های بخش کیفی شامل 12 نفر و 232 نفر در بخش کمی بود که به روش دردسترس انتخاب شدند. نمونه‌های پژوهش حاضر شامل معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه بودند. مقیاس طراحی شده شامل عبارات حاصل از تحلیل‌محتوا با عبارات متون است. عبارات مقیاس از نظرشاخص روایی‌محتوا، روایی‌صوری، روایی‌سازه (تحلیل‌عاملی)، روایی‌ملاکی‌همزمان، پایایی‌همسانی‌درونی وثبات مورد بررسی قرارگرفت. تحلیل داده‌ها نیز با نرم‌افزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 انجام شد.

یافته‌ها: "مقیاس کیفیت زندگی‌کاری معلمان دانش‌آموزان بانیازهای‌ویژه" 53 عبارت طراحی‌گردید. روایی محتوا، روایی‌صوری، و تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد که 7 عامل را نشان داد. برای اندازه گیری روایی همزمان، همبستگی نمرات مقیاس با "فرم کوتاه پرسشنامه سلامت‌عمومی"(Short-Form General Health Questionnaire) (22/0 = r) بدست آمد. نتایج آلفای کرونباخ (89/0) مقیاس طراحی شده و پایایی مقیاس به شیوه آزمون مجدد به فاصله 2 هفته حاکی (92/0 – 62/0) از ثبات بالا بود.

نتیجه گیری: "مقیاس کیفیت زندگی‌کاری معلمان دانش‌آموزان بانیازهای ویژه" با 53 عبارت و 7 بعد روا و پایا می‌باشد. کاربرد این مقیاس برای اندازه گیری کیفیت زندگی معلمان دانش آموز در مدارس ویژه پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی‌کاری، معلمان مدارس دانش‌آموزان بانیازهای‌ویژه، طراحی‌مقیاس، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 564 kb]   (2484 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1395/11/20 | پذیرش: 1395/11/20 | انتشار: 1395/11/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderlou M, Yaghmaei F, Mehrabi Y. Development and measuring psychometrics properties of “Quality of Work Life Scale in Teachers of Students with Special Needs”. JHPM 2017; 6 (1) :51-58
URL: http://jhpm.ir/article-1-774-fa.html

ندرلو معصومه، یغمایی فریده، محرابی یدالله. طراحی و روان سنجی " مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1395; 6 (1) :51-58

URL: http://jhpm.ir/article-1-774-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660